Wat is beeldspraak precies?

Wat is beeldspraak nou precies? We moeten namelijk gedichten analyseren en in het gedicht "Herinnering aan Holland" wordt een beeld van Holland geschept (brede rivieren, oneindig laagland, kerken, etc.). Is dit nou wel of geen beeldspraak?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
5.4K

Het beste antwoord

Beeldspraak betekent dat je iets niet letterlijk aanduidt, maar omschrijft in figuurlijke woorden. Een brede rivier is geen figuurlijke beschrijving. Dat zou het wel zijn als bijvoorbeeld wordt geschreven: het golvende zoete natte dat wijd door de velden stroomt, waar glinsterende zeilen heen en weer door verdwijnen....
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
o oke :). en als er naar een albatros verwezen wordt met "vorst van het azuur"? is dat wel beeldspraak?
Amadea
12 jaar geleden
Vanzelfsprekend!
Reddie
12 jaar geleden
Amadea, wat je beschrijft zou jouw dichtader kunnen zijn, die helaas te weinig aandacht krijgt.

Andere antwoorden (4)

doven taal,is een goed voorbeeld van beeldspraak

Toegevoegd na 3 minuten:
en het spel hints het uitbeelden van opjecten enz.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee dus. klopt voor geen millimeter :P
-1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, haha, precies!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
druk 2 vingers van de linkerhand tegen de neusgaten,en maak met de rechterhand een rond draaiende beweging.zeg daarbij tjak tjak tjak...
snijbonen molen
Een beeldspraak is een figuurlijke vergelijking. Hiermee zeg iets niet letterlijk, maar figuurlijk. Bijvoorbeeld "Honger als een Paard", "Zo zacht als boter".

Zoals Amadea zegt zijn er ook langere. Mooie beeldspraken zijn bijvoorbeeld de parabels die Jezus vertel in de bijbel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
VB: 'Ik voel me zo moe als een hond', 'mijn kamer is een slagveld', 'wat een watje'.

Bij beeldspraak vergelijkt de auteur een element uit de werkelijkheid met een beeld. De basis voor die vergelijking is een kenmerk dat het element uit de werkelijkheid en het beeld gemeenschappelijk hebben. Zo wordt in het voorbeeld 'mijn kamer is een slagveld' het element kamer vergeleken met het beeld 'slagveld'. Het gemeenschappelijke kenmerk, oftewel het vergelijkingspunt, is de wanorde.

Toegevoegd na 8 minuten:
In het gedicht wordt wel beeldspraak toegepast.

''in alle gewesten
wordt de stem van het water
met zijn eeuwige rampen
gevreesd en gehoord''

Dit is een personificatie.
Water heeft geen stem. Hier krijgt een levenloos voorwerp (het water) een menselijke eigenschap (een stem).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beeldspraak is een verzamelnaam voor alle vormen van taalgebruik, waarbij je niet letterlijk zegt wat je bedoelt, maar over het algemeen weet toch iedereen wel wat je bedoelt.
Dat kan heel kort: zo klaar als een klontje, heel prozaïsch als in sommige gedichten en in allerlei andere stijlfiguren, spreekwoorden etc.
Het heeft iets te maken met abstraheren, omdat je de betekenis los moet zien van de woorden. Daarom is het voor sommige mensen met een autistische stoornis en vaak ook voor buitenlanders soms moeilijk te begrijpen.