wat is het verschil tussen"zelf verkozen dood"en "zelfmoord"?

dit naar aanleiding van de commotie over het benoemen van de dood van Anil Ramdas.

Toegevoegd na 2 uur:
de vraag staat in de categorie "taal"omdat ze letterlijk bedoelt is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
6.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedoelD is!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent me een stap voor, hajete ;)
Aangezien dit in de categorie 'taal' staat is het toegestaan om hier commentaar op te geven, neem ik aan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedoeld dus,zonder hoofdletter.:>)

Het beste antwoord

Ik heb er even over na moeten denken, maar ik denk dat ik het weet. Je hebt alleen niet helemaal de juiste termen te pakken ; het betekenisverschil is vooral verschoven van 'zelfmoord' naar 'zelfdoding'; het enkelvoudige zelfstandig naamwoord dat hoort bij een zelfverkozen dood. Maar ook die term kom je frequenter tegen.

Vroeger spraken we eigenlijk altijd over zelfmoord (moorden). Of, iets deftiger : zichzelf van het leven beroofd (roven)/ zichzelf het leven ontnomen (stelen). Dat was ook in de tijd dat we in de - overwegend Christelijke samenleving - zelfdoding ook zagen als een misdaad, iets slechts, dat deed je niet, en was volslagen onbegrijpelijk. Het ontbreekt er nog maar net aan dat het niet strafbaar was.

Inmiddels is de samenleving behoorlijk veranderd en geseculariseerd, en daar hoort ook een nieuw begrip en een nieuw perspectief op zelfdoding bij. Het is onderdeel van het recht op zelfbeschikking dat we sinds de jaren 60 ongeveer proberen te krijgen (gelijk met abortus en euthanasie) en er is meer begrip voor de situatie van mensen die deze weg kiezen, al ligt het voor mensen die ondraaglijk geestelijk lijden nog moeilijk ; dat is vermoedelijk het volgende taboe.

Al met al zijn we zodanig anders over zelfmoord gaan denken, dat we de term zelfmoord eigenlijk te hard / crimineel / veroordelend zijn gaan vinden (net als beroven en ontnemen). Moord is en blijft een misdaad, stelen en roven ook, terwijl zelfdoding een zeer weloverwogen, weldoordachte en wanhopige en niet altijd oplosbare situatie. Daar hoort gewoon een ander woord bij.

En zo horen we de laatste jaren om ons heen en ook in de media steeds vaker het woord 'zelfdoding' in plaats van 'zelfmoord'. Zeker waar dat euthanasie betreft ('hulp bij zelfdoding'. Wanneer van één van deze twee sprake is, zonder te veel in details te willen treden, is er met name in de media tegenwoordig sprake van 'een zelfverkozen dood'.

Tien jaar geleden had je nog in de krant gelezen dat hij of zij 'zichzelf van het leven heeft beroofd' of 'zichzelf het leven heeft ontnomen'. Dat klinkt toch heel anders....

Het is dus een heel klein voorbeeldje van hoe een kleine verschuiving in moraal ook een kleine verschuiving in taalgebruik kan veroorzaken. Niks meer, niks minder. Maar in de 'technische handeling', de betekenis van de woorden zit eigenlijk geen verschil. Hoe we er tegenáán kijken, dát is veranderd / aan het veranderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
allemaal bedankt voor jullie inbreng.

Andere antwoorden (5)

Een zelf verkozen dood is een zachte dood en zal meestal worden geassocieerd met euthanisasie of dood door innemen van medicijnen,zelfmoord is een harde dood doordat je over de angst en de pijn moet heenstappen eer je einde aan je leven maakt,meestal op een weinig fijne manier als ophangen of treinsuicide en vul meer aan.

Toegevoegd na 29 seconden:
meer=maar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
burgos
12 jaar geleden
Verdere uitleg is overbodig. kan geen 2 + geven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mooi antwoord,waarin ik helemaal kan meegaan.maar het gaat me niet om de associatie die het oproept,die associatie kan per persoon verschillen.de vraag is naar het verschil in betekenis van de twee termen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
toch kun je moeilijk de zelfverkozen dood van bv. Herman Brood een zachte dood noemen.dus in die zin klopt het antwoord weer niet.ik besef nu dat er wel veel kanten aan de vraag zitten,als je ze niet letterlijk neemt.dat was wel de bedoeling,daarom staat ze in de categorie "taal".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Herman wist toch nog wat hij deed toen hij met zijn gezicht naar zijn woning in A'dam v/h Hilton sprong,daar had hij kennelijk over nagedacht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Herman had een zelf verkozen dood én pleegde zelfmoord. Je antwoord klopt ook niet....
er is geen verschil. welke term gebruikt word ligt aan de stemming die de media wil maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelf verkozen dood en zelfmoord of -doding hebben een verschil in gevoelswaarde. Zelf verkozen dood is verhullender, een meer eufemistische term.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je de vraag letterlijk neemt, is zelfmoord een handeling die je zelf uitvoert.
Een zelfverkozen dood kan ook door derden verricht worden, maar het resultaat zal altijd hetzelfde zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ zelfde resultaat mits de poging slaagt
Letterlijk: Het verschil is dat je zelfmoord zélf uit (moet) voeren en ern zelf vetkizen dood kan ook iemand anders met jouw toestemming op je uitvoeren.

Een zachte dood of harde dood heeft er in letterlijk geval niks mee te maken.

Toegevoegd na 3 uur:
Sorry voor de spelfouten....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juistem. Ik snap dan ook helemaal NIETS van die acht plusjes vor het eerste antwoord. Mensen kunnen er ook heel goed voor kiezen elf vor de trein te springen, en dan staat er echt ook 'zelfverkozen dood' bij.