Is er een verband tussen de woorden 'voorspel' en 'voorspelbaarheid'?

12 jaar geleden
in: Taal
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de verkeerde partner, kan het voorspel voorspelbaar worden.

Het beste antwoord

Nee, je spreekt het ook anders uit. Bij VOORspel ligt de klemtoon meer op VOOR terwijl bij VoorSPELbaarheid de klemtoon meer ligt bij SPEL. Maar het zijn twee op zichstaande woorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee.
Het eerste woord heeft te maken met spelen, het tweede woord met voorspellen.
Dat zijn dus twee totaal verschillende begrippen.
Ivana
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
kort en bondig ,+
Ivana
12 jaar geleden
Bedankt Rieneke. Meer valt er ook niet over te vermelden. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je beide woorden opvat als zelfstandige naamwoorden, ja. Maar als "voorspel" de ik-vorm van een werkwoord is, dan hebben de woorden wel degelijk wat met elkaar te maken. Ik kan het voorspellen, ik voorspel het, het is voorspelbaar.
Ivana
12 jaar geleden
Machiaveli, er worden twee gelijkwaardige woorden tegenover elkaar gezet, waarbij het tweede woord overduidelijk een zelfstandig naamwoord is. Dan neem ik aan dat het eerste woord ook een zelfstandig naamwoord is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is wel het meest aannemelijke ja. Ben ik met je eens.
Bedoelde meer dat het niet de enige mogelijkheid is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kwestie van verschil in klemtoon op "voor" of op "spel" in het woord voorspel.
Voorspel is een samenvoeging van voor en spel, een zelfstandig naamwoord dat is afgeleid van het werkwoord 'spelen'. Voorspel is dus het 'spel' dat ergens aan vooraf gaat, waarbij spel zowel op bijvoorbeeld muziek als een sociale of seksuele activiteit kan duiden - al gebruiken we vooral de eerste en de laatste betekenis.

Voorspelbaarheid is een afgeleide van het werkwoord 'voorspellen' . Ook dat is dus een samenvoeging, maar dan van voor en spellen, waarbij spellen duidelijk wijst naar de taal, het vertellen van iets. In dit gevsal "het vantevoren kunnen vertellen wat er gaat gebeuren.
Het zelfstandig naamwoord hier van afgeleid luidt 'voorspelling'.

Ondanks de overeenkomst in schrijfwijze in 'ik voorspel je dat het voorspel weer niet zo lang zal duren' , hebben beide woorden dus een totaal verschillende oorsprong en betekenis, en zelfs een verschillende uitspraak.
(Ik voorSPEL je dat het VOORspel etc...).