hoe komt het dat je lijdend voorwerp schrijft met een "ij" terwijl deze helemaal niet (pijn) lijdt?? maar leidt?

Toegevoegd na 6 minuten:
het gaat tenslotte om een leidend deel in de zin.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
3K

Het beste antwoord

Het lijdend voorwerp leidt niet, dat doet het onderwerp over het algemeen.
Denk maar aan de zin "Jantje slaat Pietje"
In dat geval Is Pietje het lijdend voorwerp en toevallig lijdt hij ook nog. Jantje is onderwerp, en degene die de leiding in handen heeft.
Bij de zin "Jantje kust Marietje" is Marietje lijdend voorwerp, hoewel ze hopelijk niet lijdt. Maar Jantje is ook in dit geval degene die de boel leidt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geweldig mooie voorbeelden en een goed antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hopelijk staat u voor de klas...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel zo ongeveer inderdaad. Ik begeleid leerlingen met een rugzak, en ik heb er veel plezier in om voorbeelden te bedenken die de kinderen onthouden.
Overigens komt dit aan als een compliment, bedankt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo was het ook bedoeld, hoor! Ik ben blij voor de kinderen.

Andere antwoorden (2)

Het lijdend voorwerp "ondergaat" als het ware een actie van het werkwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lijdend voorwerp lijdt wel, maar leidt niet: het ondergaat wat de zin aangeeft. Leiden is eigenlijk wat het onderwerp doet. Het lijdend voorwerp doet dat niet, maar ondergaat alleen.