Waarom is het "veer" in veertien (en niet viertien)?

Ik heb overal gezocht, maar kon het nergens vinden. Elk cijfers is in het Nederlands met een vier wordt ook uitgesproken als met een vier, 34 vierendertig, 84 vierentachtig, 4444444 vier miljoen vierhonderd vierenveertig duizend vierhonderd vierenveertig. Waarom is dat dan niet zo bij veertien?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
20.2K

Antwoorden (1)

Het was oorspronkelijk wel viertien. Pas in de vijftiende eeuw werd veertien gebruikelijker. De fonetische uitspraak is er waarschijnlijk de oorzaak van. Zeg maar eens heel vaak achter elkaar vier-tien vier-tien, dan verschuift de klank van vier haast als vanzelf naar veer.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+je
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En 'viertig' ?
Reddie
12 jaar geleden
En 'dertien' 'twaalf' 'elf'?
Reddie
12 jaar geleden
Sorry, was al genoemd. (kan het niet verwijderen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en waarom niet veerteen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan klinkt het al bijna Duits.