Moeten we 'überhaupt' in een Nederlandse tekst met een Umlaut schrijven?

Als dat zo is, begrijp ik niet waarom. Ik zie het wel altijd zo staan.Wij spreken de u zonder Umlaut net zo uit als de Duitsers mèt.
Duitse zelfst. naamwoorden mag je in een Nederlandse tekst niet met een hoofdletter schrijven, dus dat hebben we wel 'vernederlandst'.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
5K

Het beste antwoord

Het is met umlaut. De Nederlandse spelling is vaak inconsequent en ook als het gaat om het overnemen van woorden uit vreemde talen: soms passen we aan aan Nederlandse spellingslogica, soms niet. Het heeft te maken met het moment waarop een woord hier is binnengekomen, maar ook met de rare logica van de Taalunie en zijn voorgangers.
De Duitse hoofdletter komt overigens in staande uitdrukkingen wel voor: im Frage.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, dat moet want het is een zogenaamd leenwoord net als sowieso (wat de meeste mensen als zowiezo schrijven). We hoeven niet de Duitse regels van de hoofdletters over te nemen, dat heeft niets met elkaar te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vind ik wel. We schrijven ook wel eens 'autobahn' en dan moet de hoofdletter wel kleine letter worden. (Zie ook antwoord van Christiaan Roorda.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Autobahn is geen leenwoord omdat we een prima woord daarvoor in het Nederlands hebben. Dan gebruik je gewoon een Duits woord in je taalgebruik omdat je daar blijkbaar bijv gisteren overheen reed. Je zult het nooit over een Nederlandse snelweg hebben en dan het woord autobahn gebruiken want dan zit je echt fout. Het hoofdlettergebruik was bij een woordGROEP, geen leenWOORD.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kun je me eens een voorbeeld geven van hoofdlettergebruik bij een woordgroep? Alvast bedankt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vond net het voorbeeld 'in/im Frage'!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, die had ik al gegeven in de reacties van Christiaan: http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advies/in-frage-im-frage
Überhaupt is een leenwoord vanuit het Duits, en bij leenwoorden geldt dat de umlaut niet 'verdwijnt'. In de Nederlandse taal kennen we, behalve bij leenwoorden, geen umlaut, al komen de 2 puntjes die bij een umlaut horen, wel voor bij trema's.