Het is ... het vliegticket

Toegevoegd na 4 minuten:
maar ja...bij het meervoud is het weer ..
de vliegtickets...
lastige taal eigenlijk dat nederlands :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hoewel je gevoelsmatig (als Nederlands je moedertaal is) zou kiezen voor 'de ticket' is ook 'het ticket' toegestaan. Het antwoord is dus dat zowel 'de vliegticket' als 'het vliegticket' goed is.

Dit komt omdat ticket een leenwoord uit het Engels is waarbij je zowel voor een mannelijk als een vrouwelijk woordgeslacht kunt kiezen.

Via de link wordt uitgelegd waarom maar helemaal begrijpen doe ik het zelf ook niet. In het voorbeeld wordt overigens het woord 'weblog' toegelicht, maar ticket en e-ticket worden onderaan genoemd als woorden waarvan ook geldt dat je er zowel de als het voor kunt zetten.