Is "bereken ... in hele euro's" correct Nederlands?

Mijn gevoel zegt dat het niet klopt.
Volgens mij is dit een stijlfout.

Wie kan hier met zekerheid iets over zeggen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
1.5K

Antwoorden (3)

Daar is niets mis mee. De bedragen worden afgerond op hele euro's. Goed Nederlands.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als deze zin de enige is in die rekenopdracht, dan klopt hij inderdaad niet. Dan zou er moeten staan: Bereken in (naar boven of naar beneden) afgeronde hele euro's....
Maar vermoedelijk staat er wel eerst een inleidend verhaaltje, waarin wordt beschreven dat je de bedragen eerst af moet ronden. En dan is de vraag op zich wel duidelijk.
Amadea
11 jaar geleden
Dit is een duidelijke opgave en niet verkeerd in de grammatica of schrijfwijze.
Berekenen is een Nederlands werkwoord en betekent zoveel als uitrekenen en in hele Euro's wil zeggen alleen een Eurogetal voor de komma, dus zonder centen erachter.
amc