Is het stofgezogen, gestofzogen, gestofzuigd of klopt geen van de 3 ?

Kben dus op zoek naar de verleden tijd van stofzuigen

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
18.1K

Het beste antwoord

Ik heb het stof opgezogen...Whatever...als het maar weg is;-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Gestofzuigd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik neem aan dat je het voltooiddeelwoord bedoelt.
Ik heb dat eens aan mijn Nederlands lerares gevraagd (ergens in de jaren '80) en zij zei dat het is: Ik heb gestofzuigd.

Het woord zuigen vervoeg je naar gezogen, maar dat heeft te maken met iets dat je met je mond doet.
Stofzuigen heeft te maken met ieder dat je met een stofzuiger doet en dat vervoeg je dus anders...

Als je zou zeggen: ik heb stof gezogen, dan heb je dus letterlijk met je mond stof gezogen...;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stofzuigen wordt gestofzuigd.
amc
14 jaar geleden
In de verleden tijd wordt stofzuigen zwak vervoegd, in tegenstelling tot het grondwoord zuigen. Voorbeelden:

(1a) Zijn vader stofzuigt de gang. (onvoltooid tegenwoordige tijd)

(1b) Zijn vader stofzuigde de gang. (onvoltooid verleden tijd)

(2) Zijn vader heeft het kantoor van zijn moeder al gestofzuigd (voltooid tegenwoordige tijd).
Bronnen:
AWM
14 jaar geleden
Gestofgezuigd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gestofzuigd. Zie bijgaande site
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Normaal zeg ik wel stofgezuigd. 'Ik heb stof gezuigd'. Maar je kan ook zeggen 'Ik heb het stof opgezogen'. De tweede klopt iniedergeval niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is Gestofzuigd. Omdat het één woord is: "Ik ga stofzuigen, ik heb gestofzuigd".

Vroeger heb ik wel altijd expres stofgezogen gezegd. Je zoog toch stof? =)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar ook beestjes ;)
Gestofzuigd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
stofzuigen, stofzuigde, gestofzuigd,