Ik citeer hier even de uitleg van "Onzetaal":

Als de wiedeweerga betekent 'meteen, bliksemsnel'.

Wiedeweerga bestaat uit het versterkende voorvoegsel wiede – dat verder geen betekenis heeft, maar voor de klank en het ritme is toegevoegd – en het zelfstandig naamwoord weerga. Het Etymologisch woordenboek van het Nederlands (EWN) vermeldt dat het Middelnederlandse wedergade (later: weerga) 'evenbeeld, gelijk exemplaar' betekende. Weerga komt tegenwoordig vooral voor in de ontkennende uitdrukkingen zonder weerga en zijn weerga niet kennen/hebben, en in weergaloos ('ongeëvenaard').

Volgens het Woordenboek der Nederlandsche Taal (WNT) werd weerga in de loop van de tijd in verscheidene uitroepen en verwensingen op dezelfde manier gebruikt als bijvoorbeeld bliksem, donder en duivel (Wat bliksem! Wat duivel! Wat donder!). Wat weerga! allitereert ook nog eens goed; wellicht heeft dat eraan bijgedragen dat deze uitroep ontstond. Het Groot Uitdrukkingenwoordenboek van Van Dale (2006) noemt weerga zelfs een eufemisme van bliksem en weerlicht. Zo schreven Betje Wolff en Aagje Deken in 1784: "Wat weerga, Wyf, (zei hy,) ben je nou heel-en-al mal?" en "Wees jy niet bedroefd, Moeder: dat mag ik om de weergae niet zien."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Weerga is een samentrekking van wedergade. Het is een verwensing die kan worden vergeleken met weerlicht, donder, duivel, drommel, e.d. Vermoedelijk zei men weerga, omdat het niet geoorloofd was het over de weergod te hebben.
‘Als de weerga’ betekent bliksemsnel. Door het woordje wiede er nog voor te zetten, wordt de krachtterm nog wat meer verzacht. Net als hinkepinken en hakketakken. Het wiede heeft geen betekenis, maar is toegevoegd voor klank en ritme.
Amadea