Een stukadoor wat doet deze stuct of stucadoord de stukadoor?

Ik hoor zo veel mensen zeggen dat er gestukadoord wordt bij hen in huis v.b."De zitkamer wordt gestukadoord." Maar is het nu niet eigenlijk de zitkamer wordt gestuct door de stukadoor.

De stukadoor is iemand die van beroep stukadoor is. Maar stukadoord of stuct deze nou?

Ik ben benieuwd of iemand deze vraag weet, ik kom er niet uit, heb het al aan zoveel mensen voorgelegd.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
14.3K
LeonardN
2 jaar geleden
https://onzetaal.nl/uploads/editor/Taalpost-m1510.pdf Taaltip: stuken, stucen of stuccen?
PRAKTISCH. We kunnen onze muren laten stuken of stuccen; stuken is de gewoonste vorm.
Van het zelfstandig naamwoord stuc ('pleisterkalk') kan op twee manieren een werkwoord
worden gevormd waarin de uitspraak met een k-klank behouden blijft. De c kan worden
verdubbeld om een uitspraak met een s-klank te voorkomen; dat gebeurt eveneens bij
woorden als montignaccen en aerobiccen.
De andere mogelijkheid is de k-klank ook echt met een k te schrijven (zoals in stukadoor). Net
zo is van truc het werkwoord truken (en bijvoorbeeld trukendoos) afgeleid. Zoals een foto
getruukt kan zijn, kan een muur gestuukt zijn – al is gestuct ook mogelijk. (let op! gestukadoord wordt niet eens als optie genoemd, hoewel het wel voorkomt in woordenboeken)

Antwoorden (3)

Ze hebben allemaal gelijk ; de muur wordt gestuukt. En of dat nu door de stukadoor of door een handige doe-het-zelver gebeurt, maakt eigenlijk niet uit. Maar sommige mensen willen het onderscheid in een keer duidelijk maken, en laten de muur stukadoren.

Stuken heeft de voorkeur, stuccen mag ook (ouderwets maar nog toegestaan) , en - helaas - ook stukadoren wordt zo vaak misbruikt dat het inmiddels het woordenboek gehaald heeft.

Persoonlijk vind ik het net zo iets als brood bakkeren of een schutting timmermannen, maar aangezien het beroep stukadoor blijkbaar niet zo alom bekend is, heeft deze verbastering makkelijk kunnen ontstaan. Dat is nu een,aal het effect van een levende taal.

Conclusie : beiden mogen, maar in een eventueel officieel stuk verdient stuken (stuukte, gestuukt) de voorkeur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En hoet zit het met het vaker dan stuccen voorkomende stucen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vermoedelijk doordat dat geen van origine Nederlands woord is, en we bij de dubbele C neigen en korte u te zeggen in plaats van UU. Dan neigen mensen daarvoor te corrigeren door een c weg te laten. Vooral omdat die in de vervoeging toch al weg zou moeten vallen : stuccen, stuc, stucte, gestuct. De spellingscontrole wordt er al gek van..... In de moderne spelling-met-de-K is het duidelijker : stuken, stuuk, stuukte, gestuukt. (Nu heeft de spelingcontrole alleen last van het - juiste- stuuk. Daar wil hij dan weer dat ik stuc zeg ; onbetrouwbaar apparaat ;)
ronron1212
11 jaar geleden
Rapen is ook stcadoorswerk
het is stucwerk wat een stukadoor doet.

Toegevoegd na 1 uur:
Pleisteren is overigens ook een werkzaamheid van de stucadoor.

Toegevoegd na 1 uur:
Blauw maken.
Er zijn meerdere werkzaamheden die een stucadoor doet en daar zijn dus verschillende namen voor.

Toegevoegd na 1 uur:
Blauw maken.
Er zijn meerdere werkzaamheden die een stukadoor doet en daar zijn dus verschillende namen voor.
11 jaar geleden
Stukadoor is de naam van het beroep, de dienst die hij/zij uitvoert is stuken. Dus het is: de zitkamer wordt gestuct!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je redenering volgende zou het moeten zijn : de dienst die hij uitvoert is stuken. Dus is het : de zitkamer wordt gestuukt. Je spreekt hier jezelf tegen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Stukadoren is volgens het woordenboek: pleisteren/ stuken. Het is een bestaand werkwoord. http://www.mijnwoordenboek.nl/werkwoord/stukadoren