Oprecht is welgemeend, zuiver. De persoon heeft geen andere bedoeling dan gewoon de waarheid te vertellen. Niemand hoeft eraan te twijfelen, zo is hij of zij van nature.

Eerlijk is betrouwbaar, braaf. De persoon kent heus ook wel leugentjes, maar nu vertelt hij of zij de waarheid. Op dat moment gedraagt de persoon zich zoals het gewenst is, maar dat is niet altijd het geval.
Amadea
11 jaar geleden
Als je eerlijk bent vertel je de echte waarheid, dus zonder allerlei dingen eromheen verzonnen.
Oprecht je verontschuldigingen aanbieden betekent dat je het echt meent wat je zegt.

Lijkt op elkaar maar is toch net even anders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zit een gevoelsmatig verschil in. Je zegt namelijk wél " een eerlijk product"
indien je daarmee een product bedoelt dat puur en misschien wel natuurlijk is.
Zonder toevoegingen en bestanddelen die kunstmatig zijn toegevoegd, of zonder toegevoegde kunststoffen. Puur natuurlijke stof dus, die zo eerlijk is als de natuur.
Je hebt het dan niet over een oprecht product. Oprecht is meestal gerelateerd op een uitspraak van iemand. Wanneer je oprecht bent in je uitspraken, ben je wel eerlijk en je meent het ook. Een oprecht antwoord is een gemeend antwoord en wel zonder leugens of erom heen te draaien. Je meent iets dus eerlijk en oprecht.

Toegevoegd na 4 minuten:
Je bent dan eerlijk, je liegt niet of draait er omheen en als je ook nog oprecht bent, dan meen je het ook. Je bent dan ook openhartig.
amc
11 jaar geleden
Eerlijk kan men op twee manieren bekijken.
1 Iemand is eerlijk omdat hij niet liegt, niet bedriegd, altijd de waarheid zegt, niet vals speelt enz
2 men kan ook eerlijk zijn door zelf te zeggen dat men een bedrieger, leugenaar, valsspeler enz is. Men zegt dan de waarheid ook al deugt men niet.
Dus in 1 heeft men het over een goed mens en in 2 over een minder goed mens.
Dit hangt ook af van de heersende normen

Oprecht wil zeggen dat men zich voordoet zoals men echt is. Men speelt geen komedie. it kan ook bij een negatief persoon
Waar het bij "eerlijk" gaat over wat men zegt, gaat bij oprecht hoe je bent als persoon, wat je zegt doet, wat je uitstraalt.

Extreem bekeken, was Hitler een oprecht mens, omdat hij uitkwam voor wat hij dacht, hij was zoals hij was. hij kwam daar eerlijk voor uit. Zijn daden waren oprecht, IN ZIJN GEDACHTEN GANG en aan de TOEN heersende normen.
Natuurlijk waren de middelen die hij gebruikte alles behalve eerlijk, afgrijzend, walgelijk....

Zo zie je maar dat woordkeuze heel belangrijk is, wat iedere taal zo boeiend maakt.
Robby
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eerlijk zijn gaat om een momentopname bij een bepaalde situatie.
Oprecht zijn is een levenshouding
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies wat ik wil zeggen, maar dan wel dat het alle richtingen kan uitgaan, want een slechte levenshouding is ook een levenshouding.
Robby BB