Welk werkwoord wordt er officieel gebruikt voor het ontdoen van het jasje van een spruitje?

Welk werkwoord wordt er officieel gebruikt voor het ontdoen van het jasje van een spruitje? Ik hoor veel verschillende dingen (lezen, doppen, jassen) en ben benieuwd wat nu eigenlijk correct is.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
1.6K

Het beste antwoord

Spruitjes worden schoongemaakt.
Piepers worden gejast (streektaal) aardappelen worden geschild.
Worteltjes geschrapt.
peulvruchten gedopt ,
bonen afgehaald,
groenten/fruit met een dikke schil eromheen, worden gepeld.
Het 'lezen' van boontjes/erwten is het uitzoeken/ sorteren van exemplaren.
amc
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Hier worden spruitjes geschoond. Bij de groenteboer hier zijn ook geschoonde spruitjes te koop.
11 jaar geleden
Pellen of gewoon schoonmaken:

https://www.google.nl/search?q=spruitjes+pellen&oq=spruitjes+pellen&aqs=chrome.0.57.5663&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het nieuwe Haagse Kookboek heeft het over schoonmaken maar je kunt verder allerlei vormen vinden van oa jassen, van het velletje ontdoen, pellen, doppen etc.

Toegevoegd na 20 uur:
Weer twee minnen. Ik zeg niet dat al die vormen goed zijn maar dat je die kunt vinden. Schoonmaken is dus het juiste woord en dat heeft niets te maken met wassen.