Welke naamval gebruik je voor über in de betekenis van over en boven in het Duits?

Ik weet dat über 2 betekenissen heeft in het Duits?
Betekenis 1: over
Betekenis 2: boven

Maar welke naamval gebruik je bij über in de betekenis van 'over' en welke naamval gebruik je bij de betekenis van 'boven'?

Ik dacht zelf:
Betekenis 1: over + 4de naamval
Betekenis 2: boven + 3/4 naamval (maar wanneer gebruik je 3 en wanneer 4?)

Maar ik weet het niet zeker, dit kan bevestigen en eventueel extra informatie kan geven?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
5.3K

Antwoorden (3)

Hier komt een site met allerlei ezelsbruggetjes voor het Duits. Über komt er ook in voor.
Misschien heb je er er iets aan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
'zich bevinden' is 3e naamval en een 'verplaatsing' is 4e naamval
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
" über den wolken", misschien ken je het liedje van Reinhard Mey?
Boven de wolken, is een rustige plaats die niet beweegt, dan is het altijd de 3e naamval. In dit geval van het meervoud (die, der, DEN, die)

Achter de voorzetsels; an, auf, in, neben, unter, vor, zwischen en ÜBER komt soms de 3e en soms de 4e naamval.
De derde naamval als je 'waar?' of 'wanneer' kunt vragen. Bij een 'rust'.
De 4e naamval als je 'waarheen?' kunt vragen. Bij een beweging.

Als de vragen 'waar', 'wanneer' en 'waarheen' niet gesteld kunnen worden komt er achter al die voorzetsels een 3e naamval, behalve bij auf en über, die krijgen een 4e naamval.
amc