Nederland is geen eiland, maar een land. Daarom gebruik je het voorzetsel 'in'.
Bij eilanden liggen de regels wat ingewikkelder, maar omdat het hele eiland Curaçao heet, gebruik je in dit geval het voorzetsel 'op'.

Onze taal legt de regels voor het gebruik van 'in' en 'op' bij eilanden uit:
"Bij een land dat niet een heel eiland beslaat, wordt meestal het voorzetsel in gebruikt: in Haïti, in de Dominicaanse Republiek, in Ierland, in Oost-Timor (maar meestal: op Sint-Maarten, want zo noem je ook het hele eiland). Een eilandstaat die uit meerdere eilanden bestaat en niet dezelfde naam heeft als een van de afzonderlijke eilanden, kan alleen met in gecombineerd worden: in Kaapverdië, in Japan, in Australië, in Kiribati, in Nieuw-Zeeland. Maar als de naam van de eilandstaat meervoudig is, wordt weer wél op gebruikt: op de Filipijnen, op de Seychellen.

Bij landen die genoemd zijn naar het (hoofd)eiland dat ze beslaan, zoals Cuba, is zowel in als op mogelijk. In Cuba betekent 'in de staat Cuba' en op Cuba betekent 'op het eiland Cuba'. Zo kun je ook in of op IJsland wonen, op Hawaï of in (de staat) Hawaï, in of op Malta, in of op Aruba en in of op Madagaskar. Het gebruikelijkst is in de meeste gevallen het voorzetsel op.

Als een eiland geen (hoofdonderdeel van een) staat of land is, is alleen het voorzetsel op mogelijk: op Ameland, op Man, op Tenerife.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Curacao is een eiland, en als zodanig onderdeel van het Koninkrijk der Nederlanden, maar niet van Nederland (het Europees continentale deel van het Koninkrijk).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ikzelf zou zeggen:
IN een land
OP een eiland...

Dat zou voor mij de verklaring zijn!
Succes!
Ben ook heel benieuwd naar de antwoorden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is IN als het over steden, provincies, landen en werelddelen gaat, OP als het over eilanden gaat en ook als het over dorpen gaat (maar IN mag dan ook)

Toegevoegd na 9 uur:
Athans als de eiland niet te groot zijn, zoals Australie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Woon je in het zuidelijke deel van Rotterdam, dan woon je "op" Zuid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en ijsland?