Vaten is het meervoud van vat, in de betekenis van ton (of, algemener, iets dat een vloeistof kan bevatten, zoals bloedvaten).
Bij het woord handvat is er echter geen verband met zo'n vat. Het is afgeleid van het werkwoord vatten, wat vastpakken betekent.
Conclusie zou moeten zijn dat handvaten fout is, net zoals we schildpaden en fietspadden fout rekenen. Maar ja, als de NTU het goed rekent, wie ben ik dan om ze tegen te spreken?
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Kan allebei!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oh nee, het kan echt allebei.
Wat is het meervoud van handvat: handvaten of handvatten?

Handvaten en handvatten zijn allebei correct. Wel geven veel mensen de voorkeur aan handvatten, omdat dat vroeger de enige juiste vorm was. In het Witte Boekje en in Van Dale (2005) staan beide vormen, het Groene Boekje geeft alleen handvatten, maar op de website van de Nederlandse Taalunie wordt handvaten ook goedgekeurd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De minnaar weet het beter dan "Onze Taal" ???
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Handvaten spreekt vlotter uit dan handvatten. Dit laatste lijkt meer op iemand zijn hand vast nemen. Trouwens een + voor je antwoord.