U beider (= 'van u beiden') is een vorm van de tweede naamval ( genitief). Vroeger was de genitief ook herkenbaar in het persoonlijk voornaamwoord (u): correct was uwer beider keus. Langzaam verdwenen die naamvalsvormen, en zo veranderde ook de uitdrukking uwer beider keus. Het persoonlijk voornaamwoord uwer verloor zijn uitgang en werd u. De oude naamval bleef slechts bewaard in beider, als genitiefuitgang voor de uitdrukking als geheel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Beider is de tweedenaamvalsvorm van beide: u beider betekent 'van u beiden, van u allebei'. Vroeger werd ook het persoonlijk voornaamwoord in de tweede naamval gezet: uwer beider, onzer beider, hunner beider, enzovoort. De w in uwer was nodig om de uitspraak te vergemakkelijken. In de loop der tijden is de naamvalsuitgang van het persoonlijk voornaamwoord afgesleten. Onzer beider werd ons beider, hunner beider werd hun beider en uwer beider werd u beider. Daarom is u beider aanwezigheid juist, net als u beider belang, u beider ouders, u beider keus en u beider jaarinkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het iets van allebei is of van beide personen.
Hun beider huis.