Hij is de sjaak. Waar komt die uitdrukking vandaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
12.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb er nog nooit van gehoord. Misschien een streekgebonden uitdrukking? Ik ken wel de uitdrukking hij is de pineut. Waar dat vandaan komt, zou een andere vraag kunnen worden :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://marcdecoster.blogspot.com/2009/05/de-sjaak.html
Dit was reeds voor mij gegeven dus heb ik mijn antwoord vwewijderd.
Cryofiel
14 jaar geleden
Ik ken de uitdrukking wel. Wordt niet heel veel gebruikt, maar vaak genoeg om algemeen bekend te zijn.

Het beste antwoord

"In de éénentwintigste eeuw gebruiken Nederlandse jongeren de uitdrukking ‘de sjaak zijn’.

Waar die vandaan komt is voorlopig een raadsel. Van Dale vermeldt deze frase (nog) niet en ook andere woordenboeken doen er het zwijgen toe.

Misschien is er een verband met de Franse uitdrukking 'faire le jacques' (de hansworst uithangen). Jacques is in het Frans de bijnaam van de Franse boer. In die zin zou het van toepassing kunnen zijn op een sul. Een ander mogelijkheid is dat 'sjaak' een ander woord zou zijn voor sigaar. In de hedendaagse Nederlandse jeugdtaal betekent 'sjaken' roken.

Ooit was Jacques een erg geliefde Nederlandse naam maar tegenwoordig komt hij niet eens voor in de top 20 van populaire voornamen en is het een naam waar men het liefst zo snel mogelijk aan voorbij gaat. Sjaak is gewoon verworden tot een scheldnaam. Als je de ‘sjaak’ bent, dan ben je de loser. Zo simpel zou het kunnen zijn.

Misschien is Sjaak in deze uitdrukking ook een verwijzing naar de looserige welzijnswerker Sjakie uit Flodder ('Hé Sjakie, ouwe rukker'). Wie het weet mag het zeggen. "
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die indruk heb ik wel altijd gehad. Vooral toen de film net uit was werden daar nog de nodige grappen over gemaakt op het schoolplein.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toen ik het las, zat ik me ook meteen af te vragen vanaf wanneer je mensen dat hoort zeggen. Sjakie als naam heeft zeker vanaf toen iets sulligs gekregen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb ik verzonnen :-)
Biertje valt af ... Ik sullig :-(
Cryofiel
14 jaar geleden
Ik ken de uitdrukking al van ruim vóór de eeuwwisseling. Het zijn niet alleen jongeren die haar gebruiken. De eerste alinea van het antwoord is dus niet juist.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Jacques: jij heet toch Jacques? @Cryofiel: die uitleg lijkt me ook vergezocht.

Andere antwoorden (2)

De uitdrukking is vermoedelijk gebaseerd op een toneelstuk uit de zeventiende eeuw dat "Vlaamsche klucht van Sinjoor Jakus Smul" heet. In dit toneelstuk moet Jakus zich een tijdje schuil houden om zich niet te verraden. Jakus is waarschijnlijk afgeleid van de Franse uitdrukking ‘faire le jacques’ die staat voor onnozel doen of zich van de domme houden.
Amadea
4 jaar geleden
Mijn gedachte was altijd dat dit komt van de tijd toen Napoleon in Nederland de dienstplicht invoerde om voor zijn troepen te strijden. Nederlandse mannen die daar in verplichte dienst kwamen, werden gebruikt als de voetsoldaten vooraan in de linie, dus de meesten stierven. De selectieprocedure van soldaten was vrij willekeurig. Wanneer je uitgekozen was voor het leger, betekende dit zo goed als je doodvonnis. En vandaar mijn gedachte: dan was je de Sjaak (de Jacques), de meestvoorkomende Franse boerennaam. Ik stel me zo voor dat men dat gekscherend tegen je zei voordat je door de Fransen werd meegenomen. Ofwel een Nederlandse soldaat noemde zichzelf maar "Jacques" zodat de Fransen zijn naam konden uitspreken.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Antoni
3 jaar geleden
Is Jacques de meestvoorkomende Franse boerennaam of is die in het algemeen de meestvoorkomende Franse voornaam?