Is het "Het mooiste boek dat er is." of "Het mooiste boek wat er is."?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
3.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
'Het' wordt 'dat'.

Antwoorden (1)

Bij voorkeur: Het mooiste boek dat er is.

Naar onzijdige woorden (zoals boek, bedrijf, bureau, meisje, gedrag) wordt in de standaardtaal verwezen met het betrekkelijk voornaamwoord dat. Het betrekkelijk voornaamwoord wat wordt in Nederland weliswaar eveneens vaak gebruikt bij de verwijzing naar concrete het-woorden, vooral in spreektaal en informele taal. In verzorgde spreek- en schrijftaal heeft dat voor de meeste taalgebruikers de voorkeur.

Toegevoegd na 34 minuten:
Foutje (geen hoofdletter na dubbele punt):
Bij voorkeur: het mooiste boek dat er is.
of
Bij voorkeur: "Het mooiste boek dat er is".
SimonV
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heel erg bedankt! :)
Antoni
10 jaar geleden
Het woord "wat" wordt wel gebruikt na woorden als "alles", "iets", enzovoort.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hier leer ik ook nog eens van! Super zeg
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+Plus, want dit is alles wat men wilde weten. ::))