Hoe vindt je in een Duitse zin het lijdend voorwerp?

Ik heb aanstaande maandag een toets.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
11.1K
Cryofiel
10 jaar geleden
Duits en Nederlands hebben vrijwel dezelfe grammatica. Je vindt in een Duitse zin het lijdend voorwerp dus op precies dezelfde manier waarop je in een Nederlandse zin het lijdend voorwerp vindt.

Het beste antwoord

Het lijdend voorwerp in het Duits is de 4e naamval, die kun je vinden door:
De zin naar het Nederlands te vertalen en te vinden met de Nederlandse regel: wie of wat + het gezegde + onderwerp.
Lukt dat niet dan kun je hem ook nog vinden door te zoeken naar de voorzetsels: aus, bei, mit, nach, seit, von, zu (deze had ik moeten leren). daarachter staat het lijdend voorwerp.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat jeanzz zei klopt helemaal, maar als het goed is krijg je een gele kaart met de naamvallen erop die kaart mag je gewoon tijdens een toets erbij houden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tenminste dat hebben wij wel
Computoon
10 jaar geleden
Na 'aus, bei, mit, nach' enz. volgt niet de vierde naamval (Akkusativ) maar de derde (Dativ). Meewerkend voorwerp staat in de derde naamval, lijdend voorwerp in de vierde. Bij de vierde naamval horen voorzetels als bis, durch, entlang, für, gegen, ohne, um en wider.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oja nu je het zegt, ik keek een beetje verkeerd in mijn Duitse boek maar voor de rest klopt het wel
Ivana
10 jaar geleden
Computoon heeft gelijk. Ik struikelde ook al over de derde naamval. Als je een zin in het Nederlands kan ontleden ben je er al. Daar heb je geen Duits(e naamval) voor nodig.

Andere antwoorden (1)

Lijdend voorwerp in het duits is de vierde naamval. Bij bijvoorbeeld de zin 'Ik zie je' is ik de onderwerp en je het lijdendvoorwerp. Ik kan je vervangen door Hij/zij/het. dat kan niet bij je. je kan je vervangen met Hem/Haar/Het.