Hoe werd de computer genoemd, toen deze net werd uitgevonden?

Waarschijnlijk niet de voor de hand liggende computer. Want voordat de computer werd uitgevonden was dit de benaming voor een menselijke rekenaar.
Zou het anders misschien elektronische computer kunnen zijn?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
1.4K

Antwoorden (3)

In het allereerste begin werd gesproken over een analytische rekenmachine. Dat was al in 1833.

Ene Babbage begon aan de bouw van de machine, maar het bouwen ervan viel niet mee. De machine werkte mechanisch en de tandwieltechniek was nog niet geavanceerd genoeg om tot een goed resultaat te komen. Verder veranderde Babbage steeds het ontwerp van de machine.
Aldus kwam hij in 1833 met de "analytische machine". Deze machine zou met invoer vanaf ponskaarten wiskundige bewerkingen kunnen uitvoeren. Deze machine wordt algemeen gezien als het concept van de computer.

Op 12 augustus 1981 presenteerde IBM hun personal computer; de 5150 IBM Personal Computer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In de studiegids van de TU Delft (destijds nog TH) uit 1963 staat het college Schakeltechniek en automatisering II vermeld: ... elektronische schakelingen voor digitale rekenmachines en aanverwante machines.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De allereerste computer die werd uitgevonden (1822) was een mechanische computer. Althans: hij werd uitgevonden op papier en echte (complete) modellen kwamen pas veel later (de eerste in 1991). De laatste jaren werden vele modellen gebouwd mbv lego, knex, meccano,...

Het heette toen: een "Difference engine"

Ondanks het feit dat deze machine een mechanische computer was werkte hij op dezelfde manier als onze huidige elektronische computers. Hij kon slechts 1 berekening: optellen. Net als onze huidige elektronische computers die het moeten hebben van hun snelheid maar in feite ook alleen kunnen optellen. Andere berekeningen (aftrekken, vermenigvuldigen, ...) kan een computer niet en daarom past een computer 'truukjes' toe.

Zo is de meest linkse bit van een binair getal (waar computers mee rekenen) een tekenbit. Heb je slechts 3 bits dan is 111 dus in feite -1 want met die andere 2 bits kan je nog eens 4 cijfers vormen van -4 t.e.m. -1. 100 is dan -4, 101 is -3 enz... in feite maakt een computer van een negatief getal een getal met een 1 vooraan door alle cijfers om te wisselen en daar dan nog eens 1 bij optellen. 1 is dus 001 wissel de cijfers om en dat wordt 110 tel daar 1 bij op en je krijgt 111.

Stel dat je een computer 3 - 1 wilt laten uitrekenen moet je rekening houden met het feit dat een computer niet kan aftrekken. Hij zal er dus een optelling van moeten maken: 3 + (-1)

Binair wordt dat:
011 + 111 = 1010

Er konden echter maar 3 bits instaan in dit voorbeeld dus die eerste bit valt weg en je houdt over:

En dat is 2.

Met meer bits werkt het natuurlijk ook, als je er 4 hebt is het:

0011 + 1111 = 10010 = 0010