Is 'grote hoeveelheden' of 'grote aantallen' goed Nederlands?

Mensen zeggen vaak 'grote hoeveelheden' of 'grote aantallen'. Ook op deze site zie je het vaak.

Maar is het eigenlijk goed Nederlands om het meervoud te gebruiken hier? Als iemand zegt: 'Er zaten grote hoeveelheden mieren in mijn tuin', dan zou hij net zo goed (of misschien beter) kunnen zeggen: "Er zat een grote hoeveelheid mieren in mijn tuin'.

Idem voor bijv. "Er werden grote aantallen aardappelen gegeten" vs. "Er werd een groot aantal aardappelen gegeten", enz.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
8.4K

Antwoorden (2)

Beide zijn goed, en hangen een beetje af van wat je wilt zeggen.

Meervoud is daarbij een beetje een overdrijving van enkelvoud.

"Er gaat een grote hoeveelheid suiker in zijn koffie' klinkt lang niet zo dramatisch als ' " Hij drinkt zijn koffie met grote hoeveelheden suiker" .

"Er is een groot aantal mensen aan die ziekte overleden" klinkt lang niet zo ernstig als "Er zijn grote aantallen mensen aan die ziekte overleden" .

Maar er is nog een onderscheid ; gaat het om een eenmalige gebeurtenis, of is er een patroon ?

"De natuurramp kostte een groot aantal slachtoffers"
"Bij een natuurramp vallen vaak grote aantallen slachtoffers" .

"Er is een grote som geld aan dat project uitgegeven"
"Er zijn grote sommen geld aan dat project uitgegeven"
"Er worden altijd grote sommen geld aan dat soort projecten uitgegeven" .

Het is een nuance-verschil, waarbij mensen ook niet altijd zorgvuldig van tevoren plannen wat ze willen zeggen en wat ze daarmee precies zeggen. Maar beide vormen, enkelvoud en meervoud, kunnen juist zijn.

Je kunt ze alleen niet altijd verwisselen; grote hoeveelheden mieren en grote aantallen mieren kan nog wel, maar je kunt niet zeggen dat er grote aantallen suiker in zijn koffie zitten, of dat er een grote hoeveelheid kinderen meededen aan de wedstrijd. Nouja, je kan het wel zeggen, maar het klinkt een beetje gek.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
... dat er een grote hoeveelheid kinderen meedeed aan ...
Maar je wou daar wellicht ook 'grote hoeveelheden' schrijven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, meedeed moet dat zijn,. Foutje.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk ook dat mensen nuanceverschillen willen uitdrukken door het meervoud te gebruiken. Dat doen ze ook door bijv. "'jij bent de enigste voor mij" te zeggen. Mijn vraag is echter of het stijlmatig ook goed Nederlands is? In dat opzicht vind ik de gedachte van Marleen dat er sprake moet zijn van een patroon inzichtelijk. Er was niet slechts een keer sprake van een groot aantal/hoeveelheid, maar blijkbaar kwam dit meerdere keren voor.... Maar in dat geval zou gebruik van het meervoud stijlmatig alleen goed Nederlands zijn wanneer sprake is van een zich herhalend patroon.
Dus wel:
- "Bij een natuurramp vallen vaak grote aantallen slachtoffers"
Maar niet:
- "Bij de natuurramp van gisteren zijn grote aantallen slachtoffers gevallen"
Grote hoeveelheden geeft meer aan over de hoeveelheid.
Grote aantallen, is een hoeveelheid die je kunt uitdrukken in aantallen, b.v 10.000 mensen bij een demonstratie.
Het kan dus beiden, maar er zit wel een verschil in.