Waarom moet je voor de opleiding HBO logopedie een stemtest laten doen?

Ik was aan het kijken voor mijn vervolgstudie en kwam bij Logopedie terecht, hier stond echter wel dat je een selectieonderzoek voor 30 euro moest laten doen. Ze kijken hierbij naar je (zang)stem, articulatie en muzikaal gehoor.
Betekent dit dat je niet toegelaten wordt, als je bijvoorbeeld niet zo mooi kan zingen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
3K

Antwoorden (2)

Dat moet omdat je de oefeningen wel goed en duidelijk voor moet kunnen doen en moet kunnen horen of de cliënt het goed doet.

Het gaat ze dus niet om wel of niet mooi zingen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, dat heeft er helemaal niks mee te maken.

Maar voor logopedie is het wel belangrijk dat je zelf alle klanken goed kunt maken, maar vooral ook goed kunt onderscheiden / herkennen / goed kunt horen.
Je moet dus zelf duidelijk kunnen spreken en je ademhaling goed onder controle hebben (wat bijzonder belangrijk is en dus goed getest kan worden door te zingen), je moet goed en duidelijk articuleren en heel goed klanken kunnen onderscheiden.
Dat zijn dingen die je niet echt kunt leren (zonder intensieve logopedie ;-)) en dus idealiter van nature al (zo veel mogelijk) aanwezig zijn.

Al heb je geen prettige zangstem, als je (buik) ademhaling goed is, je je mondspieren en je tong goed gebruikt en je je middenrif goed kan controleren kun je zingen (leren). Daarbij hoef je beslist niet mee te kunnen doen aan Idols.

Zo kan ik zelf - technisch - uitstekend zingen, maar ik zou het echt toch niemand willen aandoen daar naar te moeten luisteren....... :-S . Maar met uitspraakoefeningen, een goede R, een niet-slissende S en een groot deel van het stotteren heb ik mijn kinderen toch altijd prima kunnen begeleiden. (Toen ze logopedie kregen, dat dan weer wel).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oke, dankjewel! Zou een zachte G een probleem zijn? (Kom uit brabant, maar heb wel een rollende R..)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, de g niet kunnen zeggen is niet echt een veelvoorkomend spraakgebrek - althans, officieel niet. ;-). Lijkt me sterk dat je hem niet kunt maken. Het is echt niet zo dat je alleen logopedie kunt geven als je abn spreekt. Het gaat vooral om gebruik van mond - en tongspieren, houding, ademhaling etc. , niet om een dialect af te leren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je gaat werken in Brabant of Limburg behandel je toch mensen die met een zachte G praten, dan mag de logopediste dat zelf ook doen.