Hoe noem je iemand die tegen wapens is?

9 jaar geleden
in: Taal
3.3K
Rieneke1
9 jaar geleden
Een pacifist? Hoewel dat woord een bredere lading dekt.
ItisILeClerc
9 jaar geleden
iemand die zich niet wenst te verdedigen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
'principieel pacifisme' (een geweldloze aanpak nastreven in elke situatie), 'selectief pacifisme' en ‘radicaal pacifisme’.
Het radicale pacifisme wijst elk gebruik van geweld af; tegenwoordig gebruikt men pacifisme vooral in deze laatste betekenis.
Speciaal voor principieel pacifisten die principieel elk geweld afwezen kwam de dienstweigeringswet tot stand. Politieke of andersoortige bezwaren werden dus niet erkend.
http://www.dienstweigeren.nl/wetboek-teksten/dienstweigeringswet-1923/ Een echte pacifist is ook een activist, maar een activist hoeft geen pacifist te zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wapens in elke zin, dus ook wapens om dieren te doden, zoals gebruikt door jagers? Ook wapens die mensen als sport gebruiken of om zich te verdedigen tegen indringers of om concurrenten in de drugswereld om zeep te helpen, om voorkomen dat stropers olifanten om hun ivoor afslachten? Er is meer, veel meer, wapengebruik dan alleen door militairen!

Antwoorden (3)

Zo iemand noem je een pacifist.

aanhanger van het pacifisme; iemand die streeft naar algehele vrede
De pacifist weigerde zijn militaire dienst te vervullen.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Pacifisme is wat anders dan tegen wapens zijn. Iemand kan net zo goed pacifist zijn en toch niks hebben tegen wapens.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Iemand die algehele geweldloosheid nastreeft kan mi niet niet iets tegen wapens hebben, want waar anders dan geweld worden wapens voor gebruikt
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Wavaria, kun je dat uitleggen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wapens kunnen ook voor jacht zijn. En is een mes om vlees te snijden een wapen? Dat wordt het pas als je er iemand mee overhoop steekt. Kortom, pacifist is niet de juiste term. -
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mullog legt precies uit wat ik denk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ mullog
zeer juist.
Daar is geen specifiek woord voor.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je dan toch een min geeft, geef dan gelijk het woord dat ik blijkbaar niet ken :-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat wordt dus een compensatie Plus. Ik herinner mij nu een Japanse film: Ningen no Joken. Tatsuya Nakadai (a Japanese pacifist) is vredelievend maar vecht uiteindelijk wel. Moeilijk onderwerp.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoho heren, vlieg elkaar niet in de haren. In het ouderwetsche Nederland was er ooit een onderscheid tussen een dienstweigeraar (iemandd die het leger niet in wilde) en een wapenweigeraar (iemand die best in dienst wilde zolang hij maar geen wapen hoefde te bedienen). Dus misschien hebben we het wel over een wapenweigeraar?
Ik denk niet dat er één goed Nederlands woord hiervoor is, maar ik waag een poging tegen het risico van een regen aan minnen...

In het Spaans en in het Engels (en ook andere talen) heb je een heel mooi woord voor iemand (of iets, zoals b.v. een staat) die voorstander is van wapens en bewapening, en dat woord is "armamentist" (in het Engels, voor de Spaanse versie, met een extra "a" aan het einde)
Bij voorbeeld in de jaren voor de Eerste WO, was er sprake van een bewapeningswedloop, waaraan het Duitse Keizerrijk, Frankrijk en Engeland o.a. meededen. Deze landen werden in die tijd als "armamentist" (in het Engels) bekend.
Nou, ik weet zeker dat in het Spaans bestaat ook het woord "anti-armamentista", en etymologisch gezien, betekent dat letterlijk iemand (of iets) die tegen bewapening is, en dus per definitie, tegen wapens.

De meeste Nederlanders kunnen toch aardig Engels en zijn gewend aan leenwoorden, dus ik denk dat bij gebrek aan iets beters, zou je kunnen zeggen dat "anti-armamentist" niet de slechste optie is. Het woord is redelijk vanzelfsprekend, zelfs als je het nooit hebt gehoord.

"Pacifist" vind ik geen goed woord hiervoor. Iemand kan zichzelf een pacifist vinden en toch pleiten voor bewapening "juist om de vrede te bewaren".
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus Zo iemand als de Vredesactivist Mient Jan Faber.
http://www.coevordenhuisaanhuis.nl/nieuws/coevorden/350578/mient-jan-faber-preekt-in-gereformeerde-kerk.html Iemand die werkelijk tegen het gebruik van alle wapens is, is in feite een onrealistische Pacifist.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat bedoelde ik dus!!
Bedankt JoanDArc! (^_^)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ja mooi man, een plus van mij. bedenk ook dat de bewapeningswedloop die er ooit heerste nu een totaal ander aspect heeft gekregen. Het gaat onderhand eerder over ' landen die zich aan afspraken houden en die ook proberen te handhaven' versus 'mensen met daartegen gekeerde belangen'.