Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is de oorsprong van het woord schoenen?

Ik heb het altijd een raar woord gevonden. Een mooi woord, maar het klinkt heel raar. Ik kan niet uitleggen waarom. Ach, soms heb je dat. Toch? Misschien dat het woord minder raar is als ik de oorsprong ervan ken.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ok het komt dus van shoe, maar dat blijft ook een raar woord eigenlijk?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De wetenschap die zich bezig houdt met het ontstaan van woorden heet Etymologie. In een etymologisch woordenboek vind je van heel veel woorden de oorsprong.
Woorden in onze taal stammen vaak uit het Saksisch, of het Angelsaksisch of het Romaans, nog oudere talen zijn dat.
Schoen kan inderdaad heel simpel uit het Duits overgenomen zijn.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Niks geen duits. Dan komt het engelse "shoe" en het deense "skoh" zeker ook uit het duits?
Deze woorden hebben zich ontwikkeld uit een oudere germaanse voorloper. zie bv het gothische ": skohs"

Feitelijk is het nederlands "ouder" dan het duits omdat in het nederlands de tweede germaanse klankverschuiving niet heeft plaatsgevonden (3e tot 9e eeuw) en in het Duits wel.

Toegevoegd na 42 seconden:
Maar da's een ander verhaal en ook een goeie vraag.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het komt uit het Duits. In het Duits was het Schu, in het Nederlands werd het schoe. In het meervoud werd het schoeen. Dat meervoud is nu enkelvoud geworden. En het meervoud is schoenen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oorspronkelijk – dan hebben we het over de middeleeuwen – was schoen het meervoud van schoe. Wat wij tegenwoordig schoenen noemen, heette bij de middeleeuwers dus schoen. Om een of andere reden verving schoen op een bepaald moment schoe en moest er een nieuw meervoud komen: schoenen dus.

..... lees meer bij bron
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schoen.
1o. Schoeisel; bekleedsel om de voet warm te houden en te beschermen. Voetbekleding.

2o. Koker aan den stijgbeugel voor de lans of karabijn, aan den koppel voor den sabel, enz.

Het heeft dus vast te maken met een omhulsel ter bescherming.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De oorsprong ligt volgens mij in het ontstaan van een vast soort schoeisel wat een passende naam nodig heeft gehad.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien is schoenen(schonen).Schone voeten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding