Tot welke woordsoorten behoren de woorden 'met' en 'van'?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
44.3K
Antoni
9 jaar geleden
Die twee woorden behoren maar tot één woordsoort: voorzetsels.

Antwoorden (1)

Met en van zijn voorzetsels.

Toegevoegd na 17 minuten:
Voorzetsels drukken de relatie uit tussen de woordgroep waar het voorzetsel deel van uitmaakt en een ander element in de zin. Voorzetsels zijn bijna altijd onderdeel van een woordgroep waarin het hoofdwoord een zelfstandig naamwoord is. Voorbeelden van voorzetsels zijn aan, achter, bij, op en voor.

Iets simpeler gesteld:
Voorzetsels kunnen iets zeggen over de plaats van een persoon of ding. Een voorzetsel kan ook een abstracte betekenis hebben.
SimonV
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Is de woordsoort niet verschillend bij enerzijds taalkundig en anderzijds redekundig ontleden? Is de woordsoort in beide gevallen "voorzetsel"?
Antoni
9 jaar geleden
Oh, woordsoorten komen alleen voor bij taalkundig ontleden, zie ik nu op de website van Onze Taal. Bij redekundig ontleden worden zinsdelen benoemd. Negeer mijn vragen maar. https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/woordsoorten-taalkundig-ontleden
https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/zinsdelen-redekundig-ontleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ Ik heb geleerd het woord boot erbij te betrekken, voor de boot, van de boot, in de boot, over de boot enz
een de boot klopt dan niet, dus een is geen voorzetsel.
Computoon
9 jaar geleden
Feitelijk kun je een woordsoort alleen correct benoemen als je een zin hebt waarin dat woord gebruikt wordt. Stel: het woord 'knikker'. Veel mensen zullen automatisch denken aan het zelfstandig naamwoord. Maar het is uiteraard ook een werkwoord(svorm), de 1e persoon enkelvoud van het werkwoord knikkeren in de tegenwoordige tijd.