Schrijf je 'twee keer na elkaar' of 'twee keer achter elkaar'?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
5.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij is dat allebei goed.
Amadea
9 jaar geleden
Maar ze worden wel verschillend gebruikt, omdat het toch een iets andere betekenis heeft. Het lukt mij echter niet goed om dat verschil te bewoorden, dat is meer op het gevoel wanneer je de ene en wanneer je de andere mogelijkheid gebruikt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb je ook een zin waar dit in komt te staan? Dan is het iets makkelijker
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk dat het regio-afhankelijk is, beide zijn goed maar in bepaalde regio's kan de een of de ander de voorkeur hebben,

Het beste antwoord

In de praktijk betekent het inderdaad allebei hetzelfde. Maar als je wilt muggenziften: `achter elkaar´ slaat in principe op een statische toestand. Je staat achter elkaar in een rij bijvoorbeeld. ´Na elkaar´ betekent in beginsel een tijdsverloop. Je bent na elkaar aan de beurt. Als je zegt: je staat na elkaar in de rij, dan proef je al dat dit niet een juiste manier van uitdrukken is. Al zal niemand daar over vallen, en iedereen begrijpt wat je bedoelt. Maar het woord ´achter´ is een plaatsbepaling en het woord ´na´ is een tijdsbepaling...