Waar komt het woord 'methaan' vandaan?

Als is het opzoek krijg ik iets als van meth- alszijnde wijn (houtgeest)? Wat heeft wijn van doen met methaan?

9 jaar geleden
in: Taal
1.3K

Het beste antwoord

Methaan is een gas waarvan de naam gevormd is door aan meth- het achtervoegsel -aan te koppelen. Meth- stamt van het Griekse methu, en dat betekent: mede. Dat is verwant met het Griekse méthu, wat 'wijn' betekent. Mede is een honingdrank en werd zo genoemd omdat het zoet smaakt: het Oud-indische madhu = zoet.
Methaan is een zoet gas.

Toegevoegd na 5 minuten:
Vermoedelijk zo genoemd omdat puur aardgas een zuur gas is waar zwavelwaterstoffen in aanwezig zijn.
Amadea
9 jaar geleden
erotisi
9 jaar geleden
Maar is methaan nu zoet of zuur?
Amadea
9 jaar geleden
Dat staat in de laatste regel van het eerste deel van mijn antwoord: zoet. Daarin zit de link met honingdrank, en als die gegist is wordt het een alcoholische drank en daar zit dan de link in met gegiste druivendrank.

Andere antwoorden (1)

Afleiding van Frans méthylène, Berzelius' naam voor methanol (1835), met het achtervoegsel -aan (1868). De naam méthylène is een tatsam van Grieks μέθυ «wijn» en ὕλη «hout»: «houtalcohol».

tatsam m
een woord dat door mensen met kennis van één of meer dode talen uit de woordenschat daarvan afgeleid is
fremar
9 jaar geleden
erotisi
9 jaar geleden
Maar wat is dan de relatie tussen wijn en methaan?
Moet je dan wijn zien als een ander woord voor alcohol en dat methaan dan lijkt op alcohol? Maar hoe dan?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De relatie is dat beide zoet zijn...