Waar staat het woord kraak precies voor in "kraak noch smaak"?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
1.9K

Het beste antwoord

Kraak is afgeleid van het werkwoord kraken in de betekenis 'een scherp, 'knappend' geluid maken (als het breekt)'. Als we iets eten, willen we bij de meeste gerechten bij het kauwen een 'beet' voelen – het hoeft niet écht te kraken, maar papperig, doorgekookt eten is nu eenmaal minder lekker. Kraak noch smaak hebben werd mede dankzij het rijm een vaste uitdrukking om aan te duiden dat een gerecht (of iets anders) 'karakterloos' is.

Kraken gaat volgens het Etymologisch woordenboek van het Nederlands (EWN) overigens terug op een woord dat in het Protogermaans (de gereconstrueerde oermoeder van de Germaanse talen) moet hebben bestaan: het klanknabootsende krakon, dat gebruikt werd om een krakend geluid aan te duiden. Ook het Engelse crack gaat hierop terug.
SimonV
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik dacht aan krokant, maar jouw antwoord voldoet +.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord en de reactie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik dacht aan knapperig, maar aan dit antwoord is verder niets toe te voegen