Wat is de correcte schrijfwijze: activiteitmeter/activiteit meter/activiteitsmeter?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Taal
1.5K

Antwoorden (2)

Activiteitsmeter.

Toegevoegd na 1 minuut:
Al mag je ook activiteitmeter schrijven.

De vorm met tussen-s is verreweg het gewoonst.

De tussen-s is (zowel in het Groene als in het Witte Boekje) een vrije kwestie: de letter wordt geschreven als hij wordt uitgesproken. Met deze vrije regel wordt tegemoetgekomen aan de uitspraakverschillen tussen sprekers; er zijn veel woorden waarin de één wel een s zegt en de ander niet.

In de meeste gevallen kun je op je gehoor afgaan, maar als het tweede woorddeel met een s-klank begint (zoals in station(s)chef), is niet te horen of er één of twee s'en geschreven moeten worden. Er zijn dan twee mogelijkheden om achter de voorkeursvorm te komen:
1. Maak een samentrekking: stationschef is met een tussen-s omdat je een s hoort in stations- en bedrijfschef.
2. Vervang het tweede deel door een woord dat niet met een s-klank begint: stationschef is juist omdat het ook stationshal is.

Er zijn dus geen vaste regels te geven voor het wel of niet voorkomen van de tussen-s; wel zijn er enkele vuistregels. Wie toch nog twijfelt over de voorkeursvorm, kan heel goed internet laten beslissen: een zoekmachine kan zo vertellen welke vorm het gebruikelijkst is. Er zijn ook een aantal patronen te zien in het gebruik van de tussen-s.

Toegevoegd na 17 minuten:
Als je googelt krijg je 53.700 hits bij activiteitsmeter en slechts 700 hits bij activiteitmeter.

Er komt geen spatie tussen activiteit en meter omdat het een samenstelling is.
Een samenstelling is een combinatie van woorden die een eenheid vormt en aan elkaar wordt geschreven. In het Nederlands kun je ontelbaar veel samenstellingen maken. Zo kun je uit rug en zak rugzak vormen, en dan kun je verdergaan met rugzaktoerisme en rugzaktoerismebranche, en ook lichtgewichtrugzak, lichtgewichtrugzakbranche, enz. enz. zijn mogelijk.
SimonV
8 jaar geleden
Activiteitenmeter lijkt me het juist. vgl activiteitenniveau. In de woordenlijst zijn geen samenstelling met activiteits.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
Dat klopt niet. Want activiteiten zijn bezigheden van mensen. Terwijl het apparaat dat activiteit meet mechanische of natuurlijke processen controleert.