Waarom hebben we het over bv. een lange en korte 'a' terwijl dit twee verschillende klanken lijken te zijn?

Naar aanleiding van deze vraag over hoe je 'apart' uitspreekt:

http://www.goeievraag.nl/overig/vraag/562618/apart

Ik ervaar de eerste lettergreep als 'aa', terwijl ik hem eigenlijk maar heel kort uitspreek, zeker niet langgerekter dan wanneer mijn uitspraak "appart" zou zijn.

Omgekeerd lijkt het goed mogelijk om een korte 'a' klank langgerekt uit te spreken (dus bv. zo iets als een loopcommando: "pàààààs op de plaats!!!" ).

Kortom, dit lijken twee duidelijk verschillende klanken. Gevoelsmatig trek ik mijn mond wijder open bij de 'aa' dan bij de 'a' maar is de klank niet langgerekter. Waarom hebben we het dan toch over 'korte' en 'lange' a, als het blijkbaar niet per definitie met de langgerektheid ervan te maken heeft ?

Hetzelfde voor andere klanken zoals u en uu, etc.

Of ga ik hier uit van een foutieve aanname en is de aa ècht langgerekter dan de 'a' en ervaar ik dat om een of andere reden niet zo?

Toegevoegd na 17 minuten:
Ik zie nu dat mijn vraagstelling eigenlijk niet juist is. Natuurlijk zijn het twee verschillende klanken, anders zouden we ze niet onderscheiden.

Gelieve te vraag te lezen als: "Waarom verwijzen we naar het klankverschil tussen de 'a' en de 'aa' als korte vs. lange a-klank, terwijl het primaire verschil niet met de langgerektheid te maken lijkt te hebben?"

Toegevoegd na 25 minuten:
Of is het simpelweg omdat we 'aa' en 'a' SCHRIJVEN dat we het daarna ook lange en korte klanken zijn gaan noemen?

8 jaar geleden
in: Taal
5K
Cryofiel
8 jaar geleden
Je mondopening is in ieder geval langgerekter bij de aa dan bij de ah.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goed, gaan we het voortaan zo spellen: kort: ă lang: ā langer: aa
WimNobel
8 jaar geleden
In http://nl.wikipedia.org/wiki/Klinker_(klank) worden de termen gedekte en vrije klinker gebruikt, als alternatieve benamingen voor kort en lang, die verwarring kunnen scheppen.

Antwoorden (3)

Taalhistorisch is het als volgt:
In het middelnederlands ( rond de middeleeuwen ) werd de lange a uitgesproken als " paaaaaaas" op de plaats.
Zo werd ook de lange e uitgesproken als "reen je rot" .

In de loop der tijd werd de lange a ietwat vervormd tot de a van "aarde", en de lange e tot " eend".
De spelling bleef.

( deze vraag had ik voorgelegd aan een taalkundige. Dit was haar antwoord )
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De lange "a" werd genoteerd met een "e" -> "ae"
Erna55
8 jaar geleden
Dit was pas toen de spelling werd gestandaardiseerd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Woorden zoals met ae (zwaerd, paerd, staert), werden vaak uitgesproken zoals peerd van paard (maar dat dan meer naar peird klonk), net zoals men het Engelse downloaden niet ...downlooden, of ...downlaaden uitspreekt.
Voor de 16e eeuw kende men nog geen vaste grammatica, men schreef vaak de woorden zoals men ze uitsprak.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Die taalkundige heeft het echt een beetje mis.
Erna55
8 jaar geleden
@JoanDArc : Misschien moet je daarover een mailtje sturen aan Prof Dr. Koopmans, Hoogleraar taalwetenschap aan de Universiteit van Utrecht.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als ik Peter zie, zal ik het hem mededelen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vergat nog te schrijven dat de naam van Peter (hoogleraar Taalwetenschappen in Utrecht) met een "C" geschreven wordt (Coopmans).
Een enkele 'a' klinkt gewoon korter dan een langerekte 'aaaa'. Neem het woordje 'asbak'.... je zegt nooit aaasbaaaak toch? Het is ook voor een kind dat begint te lezen lastig om het verschil van uitspraak te ontdekken als er ineens iets als 'glazen' staat.
Het leest de 'a' maar ineens wordt die dan als glaaaaaazen uitgesproken.

Daarom wordt dit door de leerkracht dus als korte- of lange 'a' aangegeven. De leerling weet dan welke klank de letter heeft. De uitleg waarom de klank verandert leert het kind dan later. Het leert ook direct al dat de 'a' als korte klank uitgesproken wordt en zo dus geen 'aaaaa' is, daarom wordt deze klank ook altijd aangegeven als 'aa' of 'Aa' aan het begin van de zin.De nadruk op de klank zal zeker in het begin zo worden aangeleerd.

Een enkele 'a' zoals in 'pas op de plaats' zal ook niet van klank veranderen als je hem lang aanhoudt. Paaaaaaaaaaaas op de plaats zal altijd als een 'a' klinken en niet als een áááááá. 'Paas op de plaats' zal je dus niet horen als je een lange klank geeft aan de enkele 'a'.

Toegevoegd na 6 minuten:
De klank van het woordje 'apart', is als 'aaaaapart' omdat er maar één medeklinker achterstaat. De taalregels hebben daarvoor deze regel om de klankverandering aan te geven die meestal bij het meervoud gebeurt. Staan er twee medeklinkers achter de korte 'a', 'e' of 'u', dan wordt deze weer met de korte klank uitgesproken zoals in pakken, hebben of zullen,durven etc.
amc
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@amc, de klank van de a in pakken hangt er niet vanaf dat er twee 'k' staan. Verdeel het in lettergrepen pak - ken. de a wordt gevolgd door een medeklinker en is dus een korte a.
De uitleg waarom de uitspraak is zoals die is, heeft te maken met open en gesloten lettergrepen.
De termen klinkers, medeklinkers en lettergrepen kende ik al toen ik naar de eerste klas ging (zelfs als allochtoon).
Dat was in Frans-België, dat dan weer wel.
amc
8 jaar geleden
Uiteraard hangt de klank niet af van de medeklinker erachter, daarom refereerde ik ook aan 'het meervoud' waarbij meestal 'en' achter de stam komt. Dat betekent dat in alle gevallen waar in het meervoud twee medeklinkers komen, de klinker als korte klank wordt uitgesproken.....hierdoor zien we ook het verschil in betekenis. Kwal=kwallen...kwaal is kwalen. Hall=hallen en haal =halen, ook al staat er alleen een korte klankklinker.
amc
8 jaar geleden
Dit geldt ook voor een woord als 'apart'. Stond er geschreven 'appart' dan werd het ook als een korte 'a' uitgesproken. Er staat echter maar één medeklinker achter en dan wordt de eerste 'a' dus ook een lange 'a' in de uitspraak. De tweede 'a' wordt echter gevolgd door twee medeklinkers (rt) en wordt daarom een korte 'a' klank.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@amc: je voorbeeld appart heeft twee lettergrepen, nl ap - part
Beide klinkers zijn korte klinkers, niet omdat er twéé medeklinkers achter de a staan. ééntje is al genoeg. (zie bv ap - par- te - ment)
De e van te is een onbeklemtoonde, stomme e.
Om te bepalen of er wel of geen medeklinker achter de klinker komt, dient men het woord in lettergrepen te verdelen.
Dus halen wordt: ha - len.
Achter de a staat geen medeklinker, de medeklinker is de beginletter van de tweede lettergreep "len".
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@adameva, ik ben het eens met jouw reactie, van begin tot eind.
De benoeming lange en korte klinker heeft niets te maken met de lengte van de uitspraak. De twee a’s in het voorbeeld – apart - worden beide even lang uitgesproken.
De uitspraak is niet: aaaapart en ook niet roooode. Alles mag, maar dat is niet een definitie van lange en korte klinker.

De term lange en korte klinker verwijst alleen naar de uitspraak.
Een lange klinker klinkt als in “Pa”, een korte klinker klink als in “pad”.
Een lange klinker “o” klinkt als in ro - de, een korte klinker “o” klinkt als in ron - de.

Wanneer wordt een klinker als "lang" en wanneer als "kort" uitgesproken?
Als een klinker aan het eind van een lettergreep staat is het altijd een lange klinker.
Als een klinker gevolgd wordt door een medeklinker is het een korte klinker.

De letter “e” is de enige uitzondering, en is tevens ook de enige klinker die aan het eind van een woord dubbel voorkomt.
Een onbeklemtoonde “e” is altijd een stomme “e”, die wordt niet lang of kort uitgesproken.
Een voorbeeld : be - gre - pen.

Dan is er nog de uitzondering als de klinker gevolgd wordt door CH zoals in lachen.
La – chen
De a is wel een open klinker, zou dus volgens de regels uitgesproken moeten worden als een lange klinker, maar alle enkele klinkers voor ch zijn korte klinkers.

Re su mé: Bepalen of een klinker lang of kort is:

A – PART. De eerste a staat aan het eind van een lettergreep, is dus een lange klinker.
De letter a in PART wordt gevolgd door een medeklinker, is dus een korte klinker.
Wil men de klank van de lange klinker behouden zoals bv in “aarde” : aar – de dan schrijft men de klinker dubbel.
Af – me – ting
De letter a wordt gevolgd door de letter f en is dus een korte klinker.
De letter e is een open klinker en is dus lang.
De letter i wordt gevolgd door de medeklinkers ng en is dus een korte klinker.
ze ve ren
In – ze - is de letter e een beklemtoonde open klinker, dus een lange klinker.
In de lettergreep – ve - is de “e” onbeklemtoond, wordt dus niet lang of kort uitgesproken, het is een “stomme e”.
In de lettergreep – ren - wordt de “e” gevolgd door een medeklinker en is de “e” een korte klinker.
In het voorbeeld Pas op de plaats kan wel geroepen worden: Paaaas op de Plaats, maar de uitspraak van de a in Pááááás blijft gelijk aan Pás.
Bij Plaats schrijft men twee klinkers om de uitspraak (en dus de betekenis van het woord) te behouden. Plats is iets anders dan Plaats.