hoe zit het met verwijswoorden als je naar twee woorden verwijst?

Normaal is een 'de-woord' die, en een 'het-woord' dat.
Bijvoorbeeld: de hond die blaft, het huis dat groot is.
Maar hoe zit het in deze zin:
De lepel en het bord, die/dat jij op tafel hebt gezet.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Taal
1.3K

Het beste antwoord

Als je naar twee woorden (meervoud) verwijst, wordt het altijd "die".

Dus: de lepel en het bord, die jij op tafel hebt gezet.
SimonV
8 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Of welke !
de lepel en het bord, welke jij op tafel hebt gezet
SimonV
8 jaar geleden
Dat klopt.
Maar die is beter. Welke aan het begin van een bijvoeglijke bijzin is als het naar een de-woord (enkelvoud of meervoud) verwijst grammaticaal juist, maar maakt een stijve en stroeve indruk. https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/welke-die
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wij leerden vroeger op school dat 'welke' bijvoegelijk is. Daarbij kan het woord waarnaar verwezen wordt soms worden weggelaten. Dan wordt het dus zelfstandig gebruikt.