Is er een verschil tussen zachtaardig en zachtmoedig zijn?

Zo ja , wat is het verschil? Vaak zie je de woorden wel door elkaar gebruikt of is de een de betekenis van de ander, maar zijn er ook verschillen?

8 jaar geleden
in: Taal
9K

Het beste antwoord

De term zachtmoedig ken ik met name uit de Bijbel. Bijvoorbeeld Efeziërs 4: 2 wees steeds bescheiden, zachtmoedig en geduldig, en verdraag elkaar uit liefde.

Iemand die zachtmoedig is heeft een vriendelijk karakter en is zacht van aard. Zachtmoedige personen zullen een ander nooit opzettelijk schade berokkenen, want dat druist tegen hun aard in. Ze zijn meegaand en welwillend, zullen niet snel op hun strepen gaan staan. Problemen proberen ze altijd vriendelijk en in goede verstandhouding op te lossen.

Zachtaardig betekent: met mildheid, zonder strengheid of agressie.
Een zachtaardig persoon is vaak gevoelig, lief en aardig. Zachtaardige mensen zijn vaak erg sociaal en begaan met anderen. Maar het hoeft niet te betekenen dat zij niet streng kunnen zijn of gemakkelijk over zich heen laten lopen. Het begrip 'zachtaardig persoon' kan op verschillende manieren worden geïnterpreteerd. Zo iemand kan soms de neiging hebben om net iets te snel ja te zeggen, omdat de angst bestaat voor het misschien niet aardig gevonden te worden.

Het verschil tussen de twee termen is dat een zachtmoedig persoon altijd op dezelfde manier met situaties om zal gaan, terwijl een zachtaardig persoon de ene keer anders reageert dan de andere keer - afhankelijk van hoe hij of zij inschat dat de ander verwacht dat iemand die zo lief en aardig is als antwoord gaat geven.
Amadea
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
In Mat 11:28-30 staat ook de zin "want ik ben zachtmoedig en nederig van hart". Zou hier het woord zachtaardig minder gepast zijn?
Amadea
8 jaar geleden
Ja. Want, om het in hedendaagse woorden te schrijven, zou Jezus dan hebben gezegd dat hij een softy,een watje is. En dan wordt echt niet bedoeld.
erotisi
8 jaar geleden
Maar dat is een krachtig onderscheid dan? Een zachtmoedig iemand is dus geen watje en een zachtaardig iemand wel? Zou je dat zo kort maar krachtig kunnen stellen?
Amadea
8 jaar geleden
Een zachtaardig iemand hoeft geen watje te zijn, maar dat kan wel het geval zijn. Die potentie is er.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Voor mij liggen de betekenissen héél dicht bij elkaar, maar als ik tóch een onderscheid zou moeten maken zou ik "zachtaardig" eerder als een permanente karaktereigenschap beschouwen en "zachtmoedig" als het optreden in een bepaalde situatie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik vind de verwijzing naar de Bijbel geen sterk argument. De tekst daarin is een vertaling van een vertaling. In élke vertaling verschuiven nuances en dat is hier dus minstens twee keer gebeurd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk dat het synoniemen zijn.

Andere antwoorden (1)

Volgens de dikke Van Dale (14e druk) zijn 'zachtaardig' en 'zachtmoedig' synoniemen. Dat geldt dus voor het moderne taalgebruik.

Om precies te zijn staat er onder het lemma 'zachtmoedig':
1 zacht van gemoed, niet geneigd tot heftigheid, zich gemakkelijk schikkend
synoniem: vriendelijk, zachtaardig.

Echter in het WNT, het historische woordenboek van de Nederlandse taal, worden de twee begrippen niet als synoniem vermeld, maar hebben ze wel betekenissen die zeer dicht bij elkaar liggen. Sterker, in een voorbeeld bij de beschrijving van het lemma 'zachtmoedig' komt ook 'zachtaardig voor:
1 a) Als een zachtmoedig lammetje, ter qualificatie van een vreedzaam, zachtaardig persoon.

Het verschil is er dus niet zozeer een van betekenis, maar wel van register oftewel gebruik in de praktijk: dus bij voorbeeld in combinatie met 'God' wordt vrijwel altijd 'zachtmoedig' gebruikt, in de betekenis van 'genadig'.
En als het om een persoon gaat, zal tegenwoordig vrijwel altijd 'zachtaardig' gebruikt worden.

Zie vooral de links naar het WNT als je werkelijk benieuwd bent naar het -- historisch -- gebruik in al zijn nuances (en vink daarbij ook 'subbetekenissen' en 'citaten' aan).