onderwerp: engelse taal. wanneer is er geen s achter he/she/it in de tegenwoordige tijd? Is dit alleen bij modals? b.v. I can read.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Taal
2.1K

Het beste antwoord

Je voorbeeld van het werkwoord " can" is een uitzondering.
Zoals je kunt zien, kent can geen vorm voor het hele werkwoord. In de tegenwoordige en verleden tijd zijn de vormen voor alle personen gelijk (het krijgt dus ook geen -s bij he/she/it in de tegenwoordige tijd). Ook bestaat er geen voltooid deelwoord van can.
Dat betekent dat can alleen maar voor kan komen in de tegenwoordige en verleden tijd.

Normaal werkwoord. Aan de 3e persoon enkelvoud (he/she/it) wordt een -s toegevoegd.

Toegevoegd na 9 minuten:
Deze regel geldt voor de meeste werkwoorden. Een uitzondering zijn de werkwoorden waarbij er in de 3e persoon enkelvoud ook een -e bij komt. Denk bijvoorbeeld aan het werkwoord 'wassen' (to wash) en 'kijken' (to watch):
Je krijgt hier -es in plaats van -s omdat deze werkwoorden op een sis-klank eindigen. De e die er dan bij komt aan het einde van het werkwoord in de derde persoon (zoals watches en washes) spreek je als een ‘i’ uit, als de ‘i’ in ‘zit’.
-Voor werkwoorden die op een –o eindigen komt er ook een -e bij. Dus krijg je voor het werkwoord 'gaan' (to go) en 'doen' : goes en does.
Dan krijg je nog de werkwoorden die eindigen op een -y. In de 3e persoon enkelvoud verandert de -y in -ies. Zie bijvoorbeeld het werkwoord 'zorgen maken' (to worry) worries.
8 jaar geleden
Erna55
8 jaar geleden
http://www.languagelab.nl/stijlgids/modals-hoe-en-wat
Kijk hier maar eens .