wat betekent 'uiterlijk om (bv) 15:00 uur'? Is dat (uiterlijk) 'vóór 15:00 uur of (uiterlijk) voor 15:01?

Bij vóór 15:00 uur en ná 15:00 uur is het duidelijk, zodra de 5 van 15:00 uur verschijnt is het ná 15:00 uur, zolang daar nog de 4 staat is het vóór 15:00 uur.
Bij een wedstrijd bijvoorbeeld moet de uitslag uiterlijk om 15:00 binnen zijn. Levert iemand het om 50 seconden na 15:00 in dan is dat binnen de gestelde tijd (?)
Is hier een eenduidig antwoord op te geven die voor iedereen overal en altijd geldt? Of gaat het erom hoe de regel begrepen wordt of moet worden? Welke interpretatie de meeste mensen er aan geven of hoe en door wie het zal worden uitgelegd?
Of moet ik het zo zien dat de context bepalend is voor de uitleg? (Uiterlijk om 15:00 thuis zijn na een reis kan zo anders worden uitgelegd dan uiterlijk om 15:00 aandelen terugtrekken.)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Taal
16.9K

Het beste antwoord

Het tijdstip 15:00 uur duurt maar oneindig kort, dus is "uiterlijk om 15:00" praktisch gelijk aan "vóór 15:00 uur". Je zegt zelf al dat zodra de 5 verschijnt, het na 15:00 uur is, dus is dat moment al gepasseerd. En stel dat men had gezegd "uiterlijk om 3 uur 's middags", was 15:20 dan ook acceptabel ? Of zelfs 15:59 ? Het meest logische is dan toch 15:00 precies.
gvrox
8 jaar geleden
kierkegaard47
8 jaar geleden
sowieso zou ik gewoon geen risico nemen en zorgen dat het om 14:59 + minder dan 60 seconden binnen is :)
gvrox
8 jaar geleden
@kierkegaard47 tenzij er een schrikkelseconde is :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja gvrox, dat in nou precies waar het om gaat, namelijk dat er details over het hoofd worden gezien waardoor de zaak geheel anders wordt. Dat is een betere filosofie dan de tip van kierkegaard47 over geen risico nemen. Ik zal eens kijken bij de Kierkegaard 1 of hij er iets over te zeggen had. Zonder risico kom je nergens is mijn idee en in dit geval was het ook de bedoeling vóór 15:00 mijn beleggingen terug te halen maar het is soms seconden-werk omdat er nog allerhande informatie binnenkomt, de klok op mijn laptop niet exact loopt en mijn motoriek weigerde op de enter te drukken.
En dan heb ik het nog niet eens over schaatsen gehad. Ach, 10 seconden later, toch prima! Daarbij kun je met een honderdste seconde al een gouden plak missen! Moet je maar zorgen dat je iets sneller schaatst! :)
Bedankt voor jullie reacties!