Waarom praat men niet met een eigen unieke taal?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Taal
ronron1212
8 jaar geleden
Kun je de vraag even verder verduidelijken
Erna55
8 jaar geleden
Mijn eigen taal ? En dat versta jij dan ?
Maar wat bedoel je met "iedereen" en wat bedoel je met "eigen taal" .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dus... Waarom heeft niet iedereen een eigen taal.
Waarom praten meerdere mensen één taal?
Ik moet het antwoord weten voor een presentatie in mijn school.
kierkegaard47
8 jaar geleden
Ik zou zeggen dat de essentie van taal juist is dat je deze deelt met andere mensen. Het belangrijkste en eerste doel van taal is communicatie, en dus moet je dan iets spreken dat begrijpelijk is voor anderen. Ook al heb je geen 'eigen taal', waarschijnlijk is jouw specifieke taalgebruik wel uniek. Hoewel dat verschil waarschijnlijk in allerlei subtiliteiten ligt.
zondag
8 jaar geleden
Het lijkt me wel handig dat we samen één taal hebben in een bepaald gebied. Want ieder zijn eigen persoonlijke taal laten ontwikkelen en gebruiken leidt alleen maar tot wartaal.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mensen begrijpen elkaar al niet of moeilijk ook al spreken ze dezelfde taal. Als je dan ook nog bedenkt dat als ieder mens ook nog zijn/haar eigen taal zou hebben/spreken, dan kan niemand elkaar nog verstaan en begrijpen. Als iedereen 1 en dezelfde taal zou spreken, b.v. het engels en er geen andere talen zouden bestaan, dan zou dat toch prettiger zijn omdat er dan geen taalbarrières meer bestaan als je wilt praten met iemand die aan de andere kant van de wereld woont. Dieren hebben 1 taal, elke diersoort communiceert onderling met elkaar, waar ook ter wereld, met dezelfde geluidssignalen.
zondag
8 jaar geleden
Dat klopt niet. Vorige week stond er in het AD een artikeltje dat wolven in hun eigen dialect huilen. Dus wolven die ver uit elkaar wonen hebben ieder hun eigen 'taal'. Natuurlijk zullen ze elkaar grotendeels begrijpen, net zoals wij Duits gedeeltelijk begrijpen. Wat interessant is, is dat gezinnen vaak een paar eigen woorden hebben die door niemand anders buiten het gezin begrepen zullen worden. Die 'familietaal' is voor anderen geheimtaal.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De taal van dieren is universeel. Daarmee wil ik aantonen dat de meeste geluiden die ze maken, te herkennen zijn door soortgenoten, waar ook. De mens heeft ook een universele taal, zoals uitroep van pijn, lachen, wenen...
Buiten die universele taal heeft vooral de mens een gesproken taal ontwikkeld, dit als communicatie. Met taal kan je vooral emoties uiten, wat voor ons zéér belangrijk is. Je kan eveneens veel meer bereiken met taal dan met je zintuigen, waarvan dieren dan weer zéér afhankelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@fader: uitstekend verwoord. Dieren weten niet beter dan dat ze niet kunnen spreken zoals mensen dat wèl kunnen. Als mensen afasie krijgen, valt grotendeels de gesproken communicatie weg.

Antwoorden (1)

Omdat het dan niet mogelijk is om te communiceren met andere mensen. En communicatie is broodnodig, anders leidt je een eenzaam ongelukkig leven.

Toegevoegd na 5 uur:
Wat weel af en toe voorkomt is een tweeling (of meerling) die een eigen taaltje ontwikkelt, alleen verstaanbaar door het (de) even oude broertje(s) of zusje(s). Omdat meerlingen op elkaar gericht zijn tijdens de ontwikkeling vormen zij voor een belangrijk deel ook elkaars taalaanbod. Hierdoor ontstaat tweelingtaal (of meerlingtaal). Ze krijgen daardoor mogelijk wel een lichte taalachterstand, maar die wordt later wel weer ingehaald.
Amadea