Ik ben Waal en weet het ene en het andere over (streek-)talen dus ik kan je vraag gemakkelijk beantwoorden. De taal, naast het Frans, op deze beschrijving is het Waals. Het zegt: Molensteen uit de tijd van de Romeinen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
Waarom weet de plaatselijke bakker dat dan niet?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Is misschien een import Waal.
Amadea
8 jaar geleden
Dan nog, als je zo dicht bij een antieke vindplaats zit dan zal deze vraag vaker langskomen en zou je het antwoord kunnen weten...
liveisgreat
8 jaar geleden
geen idee @Amadea, maar ik had de indruk dat de winkeljuffrouw die me te woord stond zelfs niet eens wist dat daar een oude molen stond dus...
liveisgreat
8 jaar geleden
Bedankt @xavierob. In Hastière en omstreken, waar ik geregeld vertoef, wordt gewoon Frans gesproken, ook onder elkaar.
Is dit Waals nog een taal die gebruikt wordt? En zo ja, ook door de jongere generatie?Welke oorsprong heeft deze taal, die toch sterk afwijkt van het Frans (cfr Meule in plaats van Moulin)? Sterker dan het Vlaams van het Nederlands. Bv. Molen wordt zowel in het Vlaams als in het Nederlands gezegd, Nederlanders hebben hiervoor wel een ander accent bij de uitspraak.
Amadea
8 jaar geleden
Waals is een Gallo-Romaans dialect. Het ontstond tussen de 8ste en de 12de eeuw uit de overblijfselen van de Latijnse taal die soldaten, handelaars en ‘kolonisten’ uit Rome meebrachten .De jonge generaties kennen het nauwelijks meer.
De relatie tussen Frans en Waals is te vergelijken met die tussen Schots en Engels in Groot-Brittannië, of Asturianu en Castellano in Spanje, of Letzebuerguesch en Duits in Luxemburg.
- http://www.vennbahn.eu/cms/wp-content/uploads/2013/06/Vennbahn-Stories_14_Waimes_NL.pdf
- http://users.skynet.be/lorint/wallang/wal-ned.html

Andere antwoorden (1)

Waals, volgens mij.
Computoon