Wat is lean sigma?

Mijn docent zei tegen mij dat ik een goed voorbeeld ben van lean sigma. Ik heb op internet geprobeerd op te zoeken wat ze ermee bedoelde. Maar ik begrijp het nogsteeds niet. Kan iemand het me uitleggen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
1.2K

Antwoorden (1)

Je hebt via het filmpje alleen de belangrijkste zaken getoond. De manier, de analyses waardoor je tot deze conclusie bent gekomen heb je achterwege gelaten.
Je hebt de inzichten voor verbetering getoond die veel winst opleveren (de grote vissen) en de verbeteringen die waarschijnlijk zeer weinig voordeel zullen opleveren (de kleine vissen).
Het accent in het gedeelte van het filmpje moet dus gelegen hebben op wat de klant belangrijk vindt en hoe de medewerkers bij het proces te betrekken.
Je filmpje moet een voorbeeld bevatten van de meest effectieve procedure om een hogere winst te bereiken door lagere operationele kosten en een grotere klantvriendelijkheid. Door het verhogen van de klantgerichtheid kunnen vaak de kosten worden verlaagd.

Als jouw filmpje voldoet aan bovenstaande, summiere, omschrijving, dus constant proberen de organisatie te verbeteren, dan is het filmpje een voorbeeld van de lean six sigma methodiek.

Toegevoegd na 5 minuten:
Als je iets geproduceerd hebt, wat het predicaat lean-six-sigma verdient, mag je het opvatten als een groot compliment. Vandaar misschien dat de docent het niet verklaart, een compliment legt men nu eenmaal niet uit, een compliment krijg je.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
Weet je misschien ook hoe het taalkundig is uit te leggen. Maw wat betekenen de woorden lean sigma in dit verband? Of is daar niet zozeer een taalkundige relatie?
SimonV
7 jaar geleden
De term "Six Sigma" vindt zijn oorsprong in de terminologie zoals die gebruikt wordt in de productie-industrie, specifiek termen die geassocieerd zijn met statistische modellen of productieprocessen. Sigma staat voor de standaardafwijking. Op korte termijn verwacht men dat zes keer de standaardafwijking binnen de specificatie ligt. Op langere termijn verwacht met een verschuiving van maximaal anderhalf maal sigma. Dit komt bij een normaalverdeling overeen met een waarschijnlijkheid van 0,9999966. Een zes sigma proces is dan een proces waarbij verwacht wordt dat 99,99966% van de producten foutloos is (3,4 fouten per miljoen). Motorola stelde het doel op "six sigma" voor alle productieprocessen, en dit werd de bijnaam voor alle bedrijfskundige en technische activiteiten om dit doel te bereiken. https://nl.wikipedia.org/wiki/Six_Sigma
SimonV
7 jaar geleden
Lean manufacturing of lean production, beter bekend als lean (betekent "mager"), is een managementfilosofie in het vakgebied van operations management die gericht is om maximale waarde voor de klant te realiseren met zo min mogelijk verspilling. https://nl.wikipedia.org/wiki/Lean_manufacturing
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@erotisi,
Lean-Six-Sigma is een programma voor het verbeteren en optimaliseren van processen.
Met Lean wordt minimaal bedoeld.Minimaal, mager, dus in dit geval alleen de juiste dingen doen.
Sigma staat voor standaardafwijking
Met de term zes sigma (six sigma, 6σ) wordt aangegeven dat een proces dusdanig is geoptimaliseerd, dat zelfs bij een afwijking van zes maal het gemiddelde (zes maal de standaarddeviatie) het proces (of product) nog goed is in de ogen van de klant. De kans op een goed procesverloop is dan tenminste 99,9997 %, oftewel de kans op een defect is minder dan 3,4 op de miljoen
Hier een perfecte bron (ik hoef per slot van rekening het wiel niet uit te vinden, ook dat hoort bij Lean-six-sigma). Geen overbodige dingen doen.
http://www.procesverbeteren.nl/SixSigma/SixSigma.php
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
hier is tenminste verkeerd gebruikt, moet zijn
ten minste (twee woorden).