Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Uit welk dialect komt het woord 'vongen'?

Ik kreeg een mail van iemand die schreef "...en zij vongen een hele dikke vis"
Ik zei dat het 'vingen' was maar vlg hem kon het allebei. Nou ik vind het nergens op internet. Ik kwam op een gegeven moment wel op dialecten-woordenboeken maar kon het woord 'vongen' niet vinden:-). Ook las ik dat men heeeel lang geleden het woord 'vongen' gebruikte (16 eeuw) ...

Kent iemand het woord?

Toegevoegd na 3 uur:
Het is dus geen ABN werkwoord zoals ik bij de antwoorden lees :-)?

7 jaar geleden
in: Taal
6.1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/erven-geerfd-georven

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

vangen, vong, gevongen. Erven, orf, georven,breien, bree, gebreeën. Met dit soort vervoegingen ben ik in Brabant groot geworden.....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Niet in heel Brabant spreken ze van vongen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik ben dan ook niet in héél Brabant groot geworden :-) Zuid-oost Brabant
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zou ook weleens Zeeuws kunnen zijn. Daar kent men ook veel 'sterke' werkwoordsvervoegingen die wij tegenwoordig zwak zouden vervoegen, zoals merken / gemorken; en vragen / gevrogen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Niet alleen in Brabant werd Erven/orf/georven en Breien/bree/gebreeën gezegd. In andere delen van het land (Z-Holland bijv.) werd het wel als grap gezegd, maar niet als normaal Nederlands gesproken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Waarbij ik overigens moet zeggen dat het dialect per (voormalig) eiland van Zeeland ook verschillen kent.
misslobe
7 jaar geleden
Goh, dat is wel leuk om te horen want de persoon die het schreef komt uit Drenthe :-)
Het staat als 'vonge' in het "Woordenboek van de Tilburgse Taal" van Wil Sterenborg: vange - vong - gevange
...hij vong échte vliegen mee 'n leeren lepke, aon 't end van 'n haandig stökske...
(Lees meer...)
Amadea
7 jaar geleden
'Vongen' is gewoon verkeerd vervoegd. Vooral jonge kinderen die nog wat minder taalvaardig zijn maken deze fout vaker.

Omdat 'vangen' op zich wel een sterk werkwoord is valt het hen niet echt op en gaan ze het onderling vaker gebruiken waardoor het voor hen nóg vertrouwder aanvoelt en nog lang kan blijven hangen.

Wanneer er in hun omgeving ook nog eens in een dialect gesproken wordt en men gewoon is dat men afwijkt van het ABN kan dat nog eens een versterkend effect zijn.

Omdat kinderen overal de taal leren en daarbij fouten maken, kom je deze fout ook overal in Nederland tegen. Het komt wel wat vaker voor (ook onder volwassenen) in gebieden buiten Holland en Utrecht vanwege die link met het dialect.
(Lees meer...)
Het is Westfries. De vervoeging is vange - vong - vongen. Vongen is dus het voltooid deelwoord. Het woord heeft de specifieke betekenis van geld ontvangen.
(Lees meer...)
7 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding