Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat heeft ongesteldheid met stellen te maken?

Als een vrouw niet ongesteld is,is ze dan gesteld?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
866

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ongesteld is van oorsprong het woord voor een beetje ziek, niet in orde.

1) Beroerd 2) Flauw en slap 3) Gederangeerd (ook mooi he)
4) Geïndisponeerd 5) In lichte graad ziek
6) Krank 7) Kwips 8) Licht ziek
9) Menstruerend 10) Misselijk 11) Naar
12) Niet lekker 13) Onklaar 14) Onpasselijk
15) Onwel 16) Ziek 17) Zwak

Vroeger, - en er zijn nog wel mensen die dat vinden - vond men dat een vrouw die ongesteld was dus "niet in orde" was.

Met stellen heeft het niets te maken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat klopt. Gesteld zijn is de normale "gesteldheid" van iemand. Het heeft dus meer te maken met gesteldheid, dan met stellen... alhoewel je met een vrouw in haar periode heel wat te stellen kan hebben... ;-)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe is het met u gesteld? Niet zo best, ik ben ongesteld. Mijn man heeft wat te stellen met mij.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die is creatief ^^
In feite was öngesteld zijn oorspronkelijk gewoon een beetje ziek zijn. Je stelde het niet goed. Toen het een beetje in zwang kwam om het erover te hebben dat vrouwen menstrueerden, werd het verbloemende woord ""ongesteld"" hiervoor gebruikt.
Ik hoorde in mijn jeugd nooit anders dan dit gebruik voor de maandelijkse stonde.
Dus toen ik een keer in een radiouitzending hoorde dat Prins Bernhard het een of ander niet kon bezoeken, omdat hij ongesteld was..... nou ja, ik was behoorlijk verbaasd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding