wanneer gebruik je in het Duits de 2e naamval en wanneer 'von' ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
5.7K

Het beste antwoord

De tweede naamval wordt relatief weinig gebruikt. Het wordt vaak gebruikt met een 'van de'-bepaling of bijvoeglijke bepaling. Bijvoorbeeld:

Het huis van de man = Das Haus des Mannes
Het hoofdbestanddeel van onze taal = Der Hauptbestandteil unserer Sprache

Bij de tweede naamval krijgt het zelfstandig naamwoord mannelijk of onzijdig een extra -es of -s. Meestal komt er -es bij een zelfstandig naamwoord met één lettergreep en -s bij een zelfstandig naamwoord met meerdere lettergrepen.

De volgende voorzetsels krijgen een tweede naamval: trotz, wegen, innerhalb, außerhalb, während, anhand.

Er is ook een klein aantal werkwoorden die gepaard gaan met een voorwerp dat in de tweede naamval staat:

Erbarme dich meiner! = Heb medelijden met mij!

'von' krijg je nog van me te horen moet weg sorry

Toegevoegd na 4 uur:
ik zie dat 'von' ook al uitgelegd is(dankje Marleen). dit kun je het antwoord onder mij dan zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Von gebruik je wanneer het Nederlandse 'van' in de zin niet (direct) bezittelijk is : Von Haus zu die Schule, von Montag bis Freitag, von oben nach unten,
.
In de bezittelijke vorm gebruiken eigenlijk altijd de tweede naamval, en kun je het 'von' eigenlijk wegdenken.
Das Haus des Mannes, das Fahrrad meiner Mutter.

Von geeft dus meer tijd of richting aan, het bezitten van doen we in de tweede naamval.

Toegevoegd na 58 seconden:
Aargh ....!! Vom Haus zur Schule natuurlijk...ben ook nog druk aan het leren (en dit soort dingen leer ik vrees ik NOOIT).