Wat is het tegenovergestelde van profiteren?

Als definitie. Het tegenovergestelde weet ik, maar kan geen woord verzinnen

Toegevoegd na 18 minuten:
Uwhm ik bedoel niet als definitie maar als woord, excuses voor de verwarring

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
11.1K

Het beste antwoord

bij profiteren haal je voordeel binnen voor jezelf of je eigen groep.
bij benadelen breng je nadeel te weeg bij de ander.

dus: benadelen

Toegevoegd na 1 uur:
ik bedenk nu dat benadelen niet per se bij een ander hoeft. je kan jezelf ook benadelen. dat lijkt me het tegenovergestelde van profiteren.
je profiteert ervan <> je benadeelt ermee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Achter het net vissen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen in de passieve betekenis. Actief profiteren verkeert in zijn tegengestelde in moedwilling een voordeel ergens van laten liggen. Ik denk niet dat daar een woord voor is.
Je neerleggen bij verlies.
Kansen laten liggen.
Stil blijven staan.
Amadea
13 jaar geleden
Onbaatzuchtig

Toegevoegd na 1 minuut:
Altruistisch
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schade lijden

Toegevoegd na 31 seconden:
Benadeeld worden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet profiteren misschien....?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mischien tegenkeer?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen gebruikmaken.
Dit denk ik omdat één van de synoniemen gebruikmaken is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
integer zijn
13 jaar geleden
gedupeerd worden

Toegevoegd na 2 dagen:
profiteren = ergens voordeel bij hebben/uit halen

Dan is het tegenovergestelde toch meer ergens nadeel van ondervinden, ergens door gedupeerd worden.
rose
13 jaar geleden
contrafiteren? (geintje)

ik denk dat het tegenovergestelde woord niet bestaat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het idee dat er nauwelijks een woord te vinden is, dat echt als tegenstelling geplaatst kan worden.
Je komt steeds bij 2 woorden uit, die de lading kunnen dekken.
Zoals : nadeel ondervinden, schade lijden, benadeeld worden en dergelijke.
Verder komen inleveren of tekortkomen een beetje in de buurt. Maar echt 100% is het niet!