Uit de volksmond.
rose
13 jaar geleden
Uit het dagelijks gebruik. Er heeft niemand zitten denken : Kom, vandaag ga ik eens n spreekwoord verzinnen.
Maar er gebeurde gewoon iets , iemand anders zag overeenkomst en voila. De boer, die dagelijks zag dat als er maar 1 schaap over de dam liep, dat de rest dan wel volgde, kan gezegd hebben toen hij zag dat nadat 1 persoon iets uitprobeerde, waarna de rest ook durfde: Het zijn net mn schapen, als er 1 gaat doen ze het allemaal, Op den duur wordt dat verspreidt, iedereen gebruikt het.
13 jaar geleden
Spreekwoorden en gezegden zijn vaak bedacht door een schrijver of ze zijn ontstaan in het mondeling taalgebruik. Ze hebben gemeenschappelijk dat ze met weinig woorden veel zeggen. En door die eigenschap hebben veel spreekwoorden en uitdrukkingen het al eeuwen volgehouden.
Spreekwoorden drukken de wijsheid en de ervaring uit van mensen, opgedaan in de loop van de tijd en in verschillende landen. Ze drukken vaak dezelfde universele ervaring uit. Iedere taal heeft spreekwoorden en gezegden. Veel daarvan zijn al heel oud, maar toch blijven we ze gebruiken. Ook al weten de mensen vaak niet meer hoe ze ontstaan zijn of wat ze oorspronkelijk betekenden. Dat is best jammer, omdat je uit de geschiedenis van de meeste spreekwoorden en gezegden heel wat te weten kan komen over hoe mensen vroeger leefden en wat ze dachten, ook al denken we nu niet meer zo. Ook kan je er soms in terugvinden waar de mensen vroeger in geloofden en wat ze leerden van de natuur.
Amadea
13 jaar geleden
Die zijn in de loop der tijd onstaan,en door innovatieve geesten bedacht.