Gaat 'hun' de nieuwe 'zij' zijn?

De laatste tijd hoor je vaak 'hun' in de plaats van 'zij'. Nu ben ik een taalpurist en erger ik me hieraan, terwijl ik volgens mij nog een van de weinig mensen ben die niet 'hun' zeg als 'het 'zij' moet zijn.

Toegevoegd na 11 uur:
Gezien de vreemde ontwikkeling als gevolg van deze vraag alsmede verkeerde interpretaties van woorden, sluit ik deze vraag.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou je een voorbeeld kunnen geven? Ik kan me niet voorstellen dat mensen zeggen: "hun zeggen dat"
rose
13 jaar geleden
Voor een taalpurist schrijf je belabberd.
Amadea
13 jaar geleden
In welk deel van het land woont platje dan? Op mijn werk in de provincie Brabant hoor ik het, tot mijn ontsteltenis, de hele dag door. Het lijkt wel of de mensen daar zij/ze niet meer kennen als persoonlijk voornaamwoord....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Nu ben ik een taalpurist en erger ik me hieraan, " Ik ben geen taalpurist, maar de tweede ik in deze zin zou ik achterwege laten.;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Amedea en platje
Inderdaad wat Amedea zegt: ik hoor het ook continue! @leenvanfrisa
;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik woon in Brabant:) ikzelf zeg het nooit en gelukkig, hoor ik het ook nooit. (Vanaf morgen waarschijnlijk heel de dag, nu je erop gaat letten)
rose
13 jaar geleden
Taal past zich altijd aan aan zij die haar niet beheersen...

Het beste antwoord

Hun rukt steeds meer op, en let ook maar eens op dat de verdere vervoegingen dan vaak wel kloppen: groter dan wij, groter als hun ;p
Taal leeft, is niet statisch. Dus over x tijd is dit misschien heel gewoon.
Net zoals 'ik besefte me', 'ik irriteerde me aan', enzovoorts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Troost je ik zeg ook zij als het zij moet zijn.
Ik zie het eerder als een tijdelijk verschijnsel, als het straks niet meer "cool" is hun te zeggen houdt het vanzelf wel op.
Zoals een tijd geleden vond iedereen ook alles "keigaaf", dat hoor je tegenwoordig ook niet zo vaak meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is te hopen van niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hopelijk niet, maar de taalverloedering lijkt niet te stoppen.
"Groter als" of "twee maal beter" of "anderhalf keer minder".
Helaas lijkt het niet te stoppen.

Groet,
Medepurist.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Scherp gevonden !
Het valt mij op dat (zelfbenoemde) taalpuristen vaak steen en been klagen over de 'taalverloedering'.
Terwijl zulke taalliefhebbers toch juist blij zouden moeten zijn met allerlei ontwikkelingen op taalgebied.

Overigens maakt het (in mijn ogen) wel verschil of iets gezegd wordt, of geschreven wordt.
Spreektaal is vaak heel anders dan schrijftaal.