Beschermt een gasmasker mij tegen lood dampen?

Ik wil voor een schoolopdracht een redelijke hoeveelheid oude tinnen voorwerpen smelten. Een leraar waarschuwde mij voor het lood dat hier vrijwel vaak ook in voorkomt, maar toch wil ik het graag doen.
Dus nu is mijn vraag: beschermt een gasmasker mij tegen de dampen van het lood?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Techniek
3.9K

Het beste antwoord

De waarschuwing van jou leerkracht is correct, zie ook onderstaande link;
http://www.beroepsziekten.nl/node/374

Maar nu de bescherming, zoals al eerder is beantwoord, het ligt aan het type filter.
Als jou gedachte uitgaat van een defensie veldmasker met standaard bus, dan moet ik je teleurstellen.

Maar beter een slechte bescherming dan geen bescherming.
Een goede afzuiging is hier ook zeker van toepassing.
Maar vergeet zeker niet een paar goede werkhandschoenen, veiligheidsbril en een schort/stofjas.
Trek zeker niets van nylon aan, dus geen nylon joggingbroek of jack.
En hou een emmer water bij de hand, voor het geval dat.
Als het mis gaat dan kan je je heel lelijk verbranden.
En zeker als je gesmolten lood of tin op nylon kleding krijgt.

Ik smelt zelf 1 a 2 maal per jaar lood tbv mijn hengelsport hobbie, maar doe dit wel in de buitenlucht.
Maar dan heb ik het over amper 500 gram aan lood in totaal wat de pan ingaat.
Als pbm heb ik een stofjas, werkhandschoenen en een veiligheidsbril.
Daar ik deze klus in de buitenlucht doe, gebruik ik geen adembescherming.
Ik sta immers gedurende het gehele proces niet voortdurend met mijn hoofd boven de pannen.
En voor noodgeval een emmer water.

Ik zou dergelijke projecten zekers niet binnenshuis doen, denk ook niet dat je ouders daar blij mee zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Tegen welke dampen je gasmasker je beschermt is geheel afhankelijk van welk filter je op het masker zet. Laat je dus van tevoren goed voorlichten door een specialist en schaf dan het juiste filter aan.