Waarom kwam er geluid uit mijn speakers?

Hallo allemaal,

Ik heb vannacht iets raars meegemaakt. Ik lag te slapen en werd rond 4 uur 's nachts wakker vanwege geluiden in mijn kamer. Toen ik ging kijken waar het vandaan kwam, hoorde ik dat het geluid uit de logitech speakers van mijn pc kwam, terwijl mijn pc uitstond. Ik vergeet de speakers wel eens vaker aan.
Het rare is dat het geluid een (chinese of een taal wat daar op lijkt) reclame was met een zacht achtergrondmuziekje. Ik was slaperig en heb helaas de speakers uitgezet en ben verder gaan slapen. 's ochtends kwam ik er achter dat het eigenlijk helemaal niet normaal is wat er die nacht gebeurd is.
Ik ben er vrij zeker van dat het geen droom was, aangezien ik de speakers had uitgezet en ze 's ochtends ook echt uitstonden.

Ik heb echt geen idee hoe dit kan en vroeg me dan ook af of iemand misschien een idee heeft hoe het kan komen? Mijn telefoon lag op te laden naast 1 van de speakers. Ik weet niet of dit een rol zou hebben kunnen gespeeld.
De speakers hebben geen radio functie of iets dergelijks...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Techniek
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
apart.. je zou toch zeggen dat er op de één of andere manier iets opgevangen is uit de ether, maar hoe.. goeie vraag!

Het beste antwoord

de draden die van je speakers van naar je pc lopen vormen een soort antenne. Als hier stroom door heen loopt (als je ze aan laat staan dus) kunnen deze allerlei soorten straling opvangen. Ook radiogolven dus. Om dit te vermijden kun je ervoor zorgen dat de bekabeling geen lus vormt omdat dit dat antenne-effect veroorzaakt.

Het is overigens wel raar dat je zegt dat het waarschijnlijk een chinees radiostation is omdat radiogolven over het algemeen niet verder dan een paar honderd km ver komen.