Kan ik via een satelliet in de gaten houden of een bepaalde parkeerplaats bezet is?

Dus dat er bijvoorbeeld elke minuut een beeld wordt gemaakt, en direct naar aarde gestuurd, en waarop ik kan zien of de plek bezet is.

9 jaar geleden
in: Techniek
1.1K
ronron1212
9 jaar geleden
een satelliet draait om de aarde dus elke minuut zal niet gaan daar heb je meerdere satellieten voor nodig.
Ritsuka
9 jaar geleden
Zo werken satellieten niet, je kijkt teveel hollywood films
Poet
9 jaar geleden
We hebben toch geostationaire satellieten?
ronron1212
9 jaar geleden
De geostationaire baan is de cirkelvormige baan rond de aarde waar een kunstmaan of ander object stil lijkt te staan ten opzichte van het aardoppervlak
ronron1212
9 jaar geleden
Dat gaat overigens alleen op als hij boven de evenaar draad.
Poet
9 jaar geleden
Kan die niet een beetje opzij kijken naar Odijk?
Poet
9 jaar geleden
Het is voor een klus maar daar kan ik inderdaad niets over zeggen
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Als openbare (!) satellieten een relatief willekeurige plek in de gaten kunnen houden, dan zou dat een behoorlijke inbreuk op de privacy zijn. Ik hoop niet dat dit ooit waarheid wordt. (Al vrees ik het ergste...)

Antwoorden (4)

Nee dat kan echt niet
Tenzij je kunt inloggen op een computer netwerk van de CIA of ander geheime diensten commando centrums of van militaire sattelieten of zoiets.
En je daar ook nog eens toestemming voor hebt om sattelieten te richten.

Voor het gewone publiek is dit niet mogelijk maar goed ook.
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Dat is de vraag niet.
capthavoc
9 jaar geleden
?
ronron1212
9 jaar geleden
De vraag is of je het via een organisatie doet maar of het kan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De geostationaire satellieten staan zo hoog, dat er een vertraging van 250 ms is en de nauwkeurigheid is geschikt voor het weer, maar niet voor de waarnemen van auto's.
De openbare bronnen van satellietbeelden waarop voorwerpen zoals auto's zichtbaar zijn niet per minuut, maar meer in de richting van dagen.
Er zijn wel satellieten die nauwkeurig genoeg zijn om details van 0,5 meter weer te geven. Dit was overigens ook de grens welke de USA stelde vanwege veiligheidsreden voor niet-militaire satellieten. Maar nauwkeurigheid in tijd hoeveel tijd er tussen de beelden zit nog niet op 1 minuten. De weer satellieten zitten in de orde van grote van uren. Dit zijn de bewegende satellieten.

Het is wel mogelijk om met hoge resolutie en kleine tijdstappen een plek in de gaten te houden, maar dan is het gebied dat in gaten gehouden wordt zeer klein. Dus je werkt dan met stilstaande militaire spionage satellieten met een grote datadichtheid.

Dus in theorie kan je wel een parkeer plaats in de gaten houden, maar vanwege praktische problemen zoals geld en beschikbare satellieten is het niet mogelijk om alle parkeerplaatsen in de gaten te houden. Op dit moment is het wel mogelijk om enkele plekken in de gaten te houden, maar niet continue.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er kan nooit elke minuut een beeld gemaakt worden omdat een satelliet niet boven een willekeurige plek stil kan staan. Geostationaire satellieten zijn alleen mogelijk in de hogere baan boven de evenaar, waar dus ook alle communicatie satellieten hangen. Daar kun je dan ook met een vaste schotel op richten, maar die staan in Nederland onder een hoek in zuidelijke richting. Bovendien staan ze zo hoog dat daar geen camera een zinvol beeld van jouw parkeerplaats kan maken.
Een mogelijkheid om wél jouw plekje te bekijken zou een webcam kunnen zijn, die moet je dan ophangen op een plek met zicht op de parkeerplaats en verbinding met het internet. Vergelijk het met de webcams van de ANWB waarmee je de toestand op de Nederlandse snelwegen kunt zien. Goedkoper dan gebruik van militaire satellieten die eens in de paar uur opnames kunnen maken van jouw plekje.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
Je kunt inderdaad niet met één satelliet elke minuut een foto maken. Met meerdere satellieten kan het echter wel. Aangezien een satelliet in een lage baan (zo'n 600 km hoogte) in ongeveer tien minuten van horizon naar horizon beweegt (als hij toevallig recht overkomt), en van die tien minuten er maximaal drie bruikbaar zijn, heb je nogal wat satellieten nodig om op die manier een 24-uur-dekking te verkrijgen.
Met betrekking tot de huidige technologie die beschikbaar is voor consumenten zijn we nog niet op dit niveau. Wel wordt er gewerkt al een global real time monitoring systeem. Zeer interessant. Bekijk dit eens: http://www.ted.com/talks/will_marshall_teeny_tiny_satellites_that_photograph_the_entire_planet_every_day