Hoe kan het dat je op een ballon kunt liggen zonder dat hij knalt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Techniek
1.5K
Amadea
9 jaar geleden
Is dat zo? Vermoedelijk alleen als er maar een klein beetje lucht in zit en niet als hij helemaal strak geblazen staat...
ronron1212
9 jaar geleden
net even geprobeerd maar hij knalde stuk

Antwoorden (2)

Afhankelijk van de dikte (sterkte) van de ballonwand.
Als een ballon gedeeltelijk wordt opgeblazen, dan is de wand nog redelijk dik en sterk.
Als de ballon verder opgeblazen wordt, rekt de wand en wordt dunner (zwakker).
In her eerste geval zal de ballon niet knappen als je er op gaat liggen, in het tweede geval knapt de ballon wel.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je vergeet mijns inziens de invloed van de luchtdruk van binnenuit en de gelijkmatige verdeling van het gewicht van het lichaam over de ballon in je uitleg. ;) Kijk bijvoorbeeld eens naar dit experimentje: http://www.stevespanglerscience.com/lab/experiments/bed-of-nails-physics-lesson
Dit komt door dat je het gewicht verdeeld over de algehele oppervlakte van de balon
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgensmij is het bij aerostatische druk zo dat de kracht/oppervlakte gelijk word verdeeld, dus wat jij zegt klopt niet helemaal.