waarom maken apparaten met een motor lawaai?

Ik weet helemaal niets van technische zaken en ging op Internet op zoek naar de reden waarom apparaten met een motor (zeg: een vrachtwagen, bladblazer, vliegtuig) eigenlijk lawaai maken.

Een antwoord kreeg ik op Internet niet. Wel veel informatie over geluidsnormen en methodes om geluid te dempen. Maar daarover gaat mijn vraag niet.

Mijn vraag is vrij simpel: wat hoor je eigenlijk?/waar komt dit geluid vandaan?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Techniek
1.3K

Het beste antwoord

Bij een benzine/diesel motor hoor je de explosies die in de cilinder plaatsvinden, de energie die bij deze gecontroleerde explosies vrijkomt wordt omgezet in een draaiende beweging waarmee bv bij een auto voortstuwing wordt gegenereerd of bij een bladblazer een fan wordt aangedreven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ah, oké, dank je! Dus is het een soort 'rest-energie' die wordt omgezet in geluidstrillingen in plaats van in de draaiende beweging die nodig is voor het apparaat?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Helemaal juist, autofabrikanten doen hun uiterste best om die explosies zoveel mogelijk om te zetten in een draai beweging en de motor zo stil mogelijk te maken, maar ja, het blijven explosies hè, de hele auto trilt er een beetje van en die trillingen worden via de lucht door jouw oren opgevangen als geluid.

Andere antwoorden (1)

In een verbrandingsmotor knalt door de explosie de cilinderruimte uit elkaar.
Aan de ene kant van die cilinder zit de zuiger, die daardoor wordt weggedrukt, en zijn beweging overbrengt op de krukas.
Aan de andere kant van de cilinder zit de cilinderkop, die daardoor ook een klap krijgt.
Maar omdat die vast zit aan de motor, en de motor weer vast zit aan de rest van de auto zorgt dat voor een trilling door de motor en de auto, die overgebracht wordt op de omringende lucht.
En trillende lucht is geluid.
Reddie