Wat is de beste nacht-temperatuur op een modulerende thermostaat?

Op mijn oude thermostaat had ik 15° als nachttemperatuur en 19° als starttemperatuur, de volgende ochtend.
De (een betrouwbare indruk makende) installateur van m'n nieuwe, modulerende, ketel adviseerde me 's nachts niet lager dan 18° te gaan. Bij een modulerende ketel zou dat minder gasverbruik kosten dan m'n oude instelling. Hij bevestigde dat dat voor een aan/uit-ketel wél de goede instelling was.
Ondanks de deskundige indruk die de man maakte, gaat dit zó tegen m'n intuïtie in dat ik daar graag nog wat meer over zou horen.

S.v.p. ALLEEN REAGEREN als je er echt verstand van hebt, want ook ik kan uit de losse pols een paar argumenten bedenken waarom de man gelijk zou kunnen hebben.

Bij voorbaat dank!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Techniek
9.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat ook interessant is, hoe lang staat deze nachttemperatuur aan?
Ik bedoel, als de kamer 19 graden is en de nacht begint (15) zal keten uitgaan (totdat 15 graden is bereikt). Voordat de 19 weer bereikt moet worden zal de ketel zo snel mogelijk naar de 19 gaan maar de laatste stukjes in kleinere stappen (moduleren).
Als de nacht temperatuur 18 is zal de keten smorgens alleen de kleine stapjes moeten doen (maar s'nachts niet lager gaan dan 18).
Als nacht(temperatuur) lang genoeg is zou 15 zuiniger zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De "ketel-nacht" duurt van 23:00 tot 08:30.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Tja, dan is het nog de vraag hoe snel koelt het af naar die 15 graden (isolatie)?
Het kost energie om de boel op 18 graden te houden maar kost minder energie om de boel weer op 19 te krijgen.
Als je woning heel langzaam afkoelt (goed geïsoleerd is) zou 15 graden een mooi temperatuur zijn (duur dat ketel deze temperatuur moet vasthouden is kort), En opwarm tijd naar de 19 valt mee.
18 graden is veel te hoog (kun je hem net zo goed op 19 laten staan).
Info: http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/fragment/bespaar-veel-geld-op-je-stookkosten/speel/1/
Ritsuka
8 jaar geleden
Die van mij zet ik op 15 in de nacht, maar de woning koelt maar heel langzaam af.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wij op 17...
Cryofiel
8 jaar geleden
Mijn ketel staat nog uit. Morgen ben ik grotendeels weg, dus dan hoeft hij niet aan. Zondag ben ik wel het grootste deel van de dag thuis; misschien dat ik hem dan toch eens aan ga zetten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je 15°C een comfortabele nachttemperatuur vindt is dat natuurlijk een beter idee dan 18°C. Bij mij staat deze persoonlijk 's nachts op 14°C. Dit omdat dit mijn ideale slaaptemperatuur is en 's nachts de deuren blijven openstaan. De woonkamer moet dus ook naar 14°C. In principe mag de temperatuur tot 15°C dalen. Hoe kleiner het temperatuursverschil met de buitenomgeving hoe minder warmte er verloren zal gaan uit je woning. Het is 's nachts enkel en alleen die warmte die je verwarming moet bijstoken. Naar de ochtend toe moet de woonkamer weer op temperatuur zijn maar ook dat maakt niet uit. De moderne thermostaat onthoudt hoe lang het duurt om een bepaalde temperatuur te bereiken. Dus van zodra de thermostaat deze ervaring heeft zal hij zelf bepalen wanneer de verwarming moet gaan bijstoken naar de hogere ochtendtemperatuur. Dus wat de tijdsinstelling betreft: niet instellen op bijvoorbeeld een uur voor je gaat opstaan maar wel gewoon op het werkelijke uur dat je opstaat. Het enige belangrijke is dat je echt nooit onder de 10°C gaat. Dit om vochtproblemen in de woning te vermijden. Het is natuurlijk puur persoonlijk of dit een voor jou comfortabele nachttemperatuur is (de kans is groot dat dit zelfs voor 's nachts te koud en dus af te raden is). Maar het is wel een goede instelling voor als je een weekendje (of langer) weg gaat.
Cryofiel
8 jaar geleden
Als ik straks ga stoken, gaat de temperatuur 's nachts op 15°. Ook als ik meerdere uren van huis ben. De slaapkamerdeur is altijd dicht. In de slaapkamer stook ik niet. Ik slaap met open raam, dus als het straks buiten koud wordt wordt het in mijn slaapkamer ook koud. 5° is de ideale slaaptemperatuur.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zet hem gerust op 15 graden, of zelfs minder: op vorstbeveiliging. De kans dat ie dat ooit haalt in één nacht bij een enigzins geïsoleerd huis is nagenoeg 0 (nul). Het maakt dan dus nauwelijks iets uit, alleen bij zeer strenge vorst en straffe oostenwind ga je echt verschil merken.

Het beste antwoord

Het antwoord is niet te geven omdat dat afhangt van het rendement van de ketel bij het op 15° cq 18° houden van je huis, versus het rendement van de ketel bij het opwarmen van je huis tot de dagtemperatuur.

Laten we eerst eens kijken naar de kosten gedurende de nacht.

Zet je de nachttemperatuur op 15°, dan zijn de kosten nul tijdens het afkoelen van je huis van 20° tot 15°. Dat is een heel lange periode, dus je hebt gedurende een lange tijd nul kosten. Zet je daarentegen de nachttemperatuur op 18°, dan duurt het korter voordat die 18° is bereikt, en heb je dus gedurende een kortere tijd nul kosten.

Is de 15°/18° eenmaal bereikt, dan houdt het systeem die temperatuur vast. Bij 15° is het warmteverlies van het huis kleiner dan bij 18°, omdat het warmteverlies alleen afhangt van het temperatuurverschil tussen binnen en buiten. De ketel houdt de temperatuur vast, en compenseert dus precies het warmteverlies. Het warmteverlies is bij 15° lager dan bij 18°, dus de stookkosten zijn bij 15° lager dan bij 18°.

Gedurende de nacht ben je dus goedkoper uit bij 15° dan bij 18°.

Maar dan komt de opwarmfase. De meeste ketels hebben bij het opwarmen een lager rendement dan bij het vasthouden van de temperatuur. Het opwarmen vanaf 15° duurt natuurlijk langer dan het opwarmen vanaf 18°. Je hebt dan langer een lager rendement.

Wat uiteindelijk goedkoper is, hangt er maar net vanaf *hoeveel* lager het opwarmrendement van de ketel is vergeleken met het vasthoudrendement. Als het opwarmrendement gelijk is aan het vasthoudrendement, is 15° de goedkoopste oplossing - simpelweg omdat je dan de minste energie kwijtraakt, en dus ook minder hoeft te stoken. Hoe lager het opwarmrendement is, hoe kleiner het voordeel van 15° ten opzichte van 18° is. Bij een ketel met een belabberd opwarmrendement ben je bij 15° zelfs duurder uit dan bij 18°.

Zolang je niet weet hoeveel lager het opwarmrendement is dan het vasthoudrendement, kun je dus niet zeggen wat de beste keuze is.

Cryofiel
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ken de rendementen niet, maar misschien kun jij een inschatting maken aan de hand van onderstaande gegevens?
Het is een jaren-70 huis. Muren en dak zijn geïsoleerd, de vloer niet. Op de begane grond hebben we rondom HR++glas, de vloerbedekking is parket. Boven (slaapkamers) hebben we enkel-glas.
De oude ketel sprong 's nacht wel eens aan (merkten we als we naar het toilet gingen, de badkamerradiator was dan wel eens louw) als het buiten redelijk hard vroor.
De nieuwe ketel is een Vaillant eco TEC plus VHR Kun je hier wat mee?
Cryofiel
8 jaar geleden
Nee, het gaat niet om het huis, het gaat om het rendement van de ketel. Om het percentage van de energie die in het gas zit dat wordt omgezet in warmte die naar de radiatoren gaat. Dat is hieruit niet af te leiden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Op de thermostaat (uiteraard ook modulerend) blijkt een fabrieksinstelling te hebben gestaan. Die had óók 15° als nachtinstelling. Ik ga er nu maar van uit dat dat voor een gemiddeld huis met een moderne ketel dat wel de beste keus zal zijn en heb dat inmiddels ook weer zo ingesteld.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Cryofiel: kan je uitleggen waarom een ketel die continu moet stoken om op te warmen een lager rendement zou hebben dan een ketel die maar af en toe moet stoken om bij te warmen? Omgekeerd zou mij logischer lijken.
Cryofiel
8 jaar geleden
Bij een ouderwetse thermostaat staat de ketel ofwel helemaal aan (als het te koud is en er dus moet worden verwarmd), ofwel helemaal uit (als het warm genoeg is). Bij een modulerende thermostaat geeft de thermostaat via het gemoduleerde signaal door hoe hoog de warmtebehoefte is. Dat is dus niet het ouderwetse "stoken, kreng!" versus "af, ga in je mand!", maar dat is "het mag net een tikje meer zijn" versus "neem maar een klein beetje gas terug". Als het huis de juiste temperatuur heeft, staat de ketel dus altijd een beetje aan, precies genoeg om de temperatuur te handhaven. De ketel draait dan bijvoorbeeld op 20% van zijn capaciteit. Als het huis echt flink warmer moet worden dan het is, draait de ketel op volle toeren, dus op 100% van zijn capaciteit. Daarbij zijn alle onderdelen van de ketel heter, en gaat er dus noodzakelijkerwijs een groter percentage van de geproduceerde warmte verloren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Na het bestuderen van de twee antwoorden en 32 (!) reacties plus een tiental intenet-sites ben ik zoveel verschillende benaderingen tegengekomen dat ik geloof dat Cryofiel (beargumenteerd) het beste antwoord heeft gegeven.
Zonder meer gegevens kun je slecht een beredeneerde keus maken en ik vlucht in een compromis: 17° graden

Andere antwoorden (1)

Hier komt het enige echte antwoord. Het beste is om s nachts je verwarming geheel uit te zetten als je onder de dekens ligt. Met één beperking: je moet voorkomen dat je vorstschade krijgt, dus temperaturen onder nul moet je voorkomen.
Alle argumenten dat het goedkoper is om s nachts door te stoken zijn nergens op gebaseerd. Of je nu een modulerende ketel hebt of niet. Als je op staat wil je een comfortabele temperatuur. Zelfs als het vriest dat het kraakt is het goedkoper om je huis op te warmen vanaf 1 graad Celsius, dan de hele nacht je huis op een hogere temperatuur te verwarmen. Alle verhalen die anders betogen zijn broodje-aap verhalen. Geloof niet in verhalen over ophopend vocht, condens, afkoelende muren of meubels, spouwmuren, etc.
Als je geld wilt besparen et je de zaak s nachts gewoon uit.
Dan krijg je wel koude voeten als je naar de WC moet. Pantoffels helpen.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ik heb jarenlang alleen een gaskachel in de woonkamer gehad, die in de nacht uit ging, en geen verwarming boven. Het vocht droop van de ramen en de muren, het bed en beddegoed schimmelde, en het duurde in de ochtend heel lang om een beetje warm huis te krijgen. En een vochtig huis warm stoken is veel duurder en duurt langer dan een huis wat al een beetje op temperatuur is
escape
8 jaar geleden
Als je een klein kacheltje hebt dan duurt het opwarmen lang. Maar praat niet over kosten, je toont niet aan dat het duurder of goedkoper is om je kachel uit te zetten. En als je last hebt van vocht in je huis moet je ventileren.
Cryofiel
8 jaar geleden
Je krijgt meer vocht in huis als de temperatuur te laag wordt. Als je dan ook nog eens gaat ventileren, wordt de temperatuur nóg lager. Dat betekent dat je dan je warmteverlies verhoogt, en dat is nooit goed voor de kosten. Ventileren is niet altijd een goede manier om het vocht kwijt te raken. In de herfst en in het begin van de winter is de buitenlucht in Nederland en België heel vochtig. Door te ventileren zal het vochtgehalte in huis dus niet of nauwelijks afnemen. Pas in de tweede helft van de winter en in het voorjaar is de luchtvochtigheid buiten lager. Dan zou je wel kunnen ventileren om het vocht uit het huis te krijgen - maar ook dan gaat het ten koste van je portemonnee omdat je veel warmte het huis uit laat gaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@escape
Je beweert van alles, maar heb je argumenten?
escape
8 jaar geleden
Ja, ik heb argumenten: elke cent die spendeert om je huis s'nachts te verwarmen (in ruimten waar je niet slaapt) is weggegooid geld. Je energierekening wordt niet lager door s nachts door te stoken, in tegendeel. Het klopt voor geen meter dat het opwarmproces in de ochtend meer energie kost, dan je huis de hele nacht door te stoken.
Ook als je verwarming lager zet, gaat dit op. Alleen helemaal uit is de enige manier om je rekening om laag te brengen. Heb je argumenten waarom dit logische feit niet zo zou zijn?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het kán niet anders of het opwarmen kost meer energie dan je won tijdens afkoelen. Net zoals je in je auto tijdens het afdalen van een helling niet alle benzine terugverdient die het extra kostte om de helling óp te rijden. En zélfs als je gelijk zou hebben kan je hoogstens zeggen dat dat elkaar precies compenseert. Er valt alleen wat te verdienen door een tijdje een lagere constante temperatuur te hebben. Alleen de in dié tijd uitgepaarde energie is winst. De daaraan voorafgaande, tijdens het afkoelen, bespaarde energie ben je kwijt door het daarna weer opwarmen (jouw idee) of dat opwarmen kost zelfs méér (mijn idee). Laat je je huis helemaal afkoelen, dan moet er al weer opgewarmd gaan worden nog vóór het afkoelen is gestopt. En de pauze tussen die twee leverde juist de winst.
escape
8 jaar geleden
Dat lijkt zo. Maar de werkelijkheid is echt anders.
Vaak laat je gevoel je over dit soort zaken volledig in de steek.
En zo ontstaan broodje-aap verhalen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat je de temperatuur tot 0°C mag laten zakken om vorstschade te voorkomen ben ik het niet zo mee eens. Onder de 10°C wordt het risico op vochtproblemen aanzienlijk groter dus ook dat moet je zien te vermijden. Voor de rest lijkt het antwoord me perfect, dus een dikke +! De vochtigheid is verder afhankelijk van het warmteverlies, dus dat compenseert het warmstoken en heeft dus geen invloed. Oftewel: het duurt inderdaad langer en het is inderdaad duurder om een huis op te warmen vanaf een lagere temperatuur. Maar dat weegt niet op tegen de besparing die 's nachts gerealiseerd is voor de opwarmperiode, want dan betekent een lagere temperatuur net een veel grotere besparing want minder warmteverlies. De periode daarvoor hoeft er niet bijgestookt te worden. En daar zit 'm het grote verschil! De redenering dat een lagere nachttemperatuur meer kost in totaal gaat op wanneer men 's avonds aan het begin van de nacht de vensters zou open zetten om deze lagere temperatuur sneller te bereiken en deze energie verloren zou laten gaan. Dan zou de verwarming de hele nacht moeten stoken en zou dat dus meer kosten. Wanneer je de vensters dicht houdt dan gaat er geen extra energie verloren en bespaar je dus door het energieverlies minimaal te houden: dus een lagere temperatuur. De redenering klopt dus voor een onrealistische situatie omdat de energiebesparing aan het begin van de nacht niet wordt meegerekend. Daar komt dus het misverstand vandaan. De werkelijkheid is gelukkig veel simpeler: de energie die je aan het begin van de nacht bespaart door naar een lagere temperatuur te gaan zal je er op het eind van de nacht terug moeten instoppen om de woning terug op temperatuur te brengen. Op dat vlak maakt het geen verschil op welke temperatuur je de thermostaat afstelt. Het enige dat zal verschillen is de tijd die dat duurt. Waar het dus wel op aan komt is de energie die verloren gaat in het 'midden' van de nacht: de 'bijstookperiode' en dan geldt gewoon: hoe lager de temperatuur, hoe minder warmteverlies en hoe minder warmte er moet worden bijgestookt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Om de vergelijking met de wagen te maken: een defensieve rijder zal de helling voorzien en zal dus nauwelijks een extra verbruik kennen om een helling te overwinnen, hij zal op voorhand al gas lossen ter compensatie van de besparing die de afdaling oplevert. Een niet-defensieve rijder zal die helling niet voorzien en zal tijdens de afdaling dus zwaar in de remmen moeten gaan en de 'extra' energie zo niet 'terugvoeren'. In dat geval gaat de 'extra' energie verloren. Bij het afkoelen van de woning 's nachts gaat deze 'extra' energie echter alleen verloren als je de vensters openzet. Dus hou de vensters gesloten en je bespaart evenveel als een defensieve rijder op een helling en dus komt het enkel op het vlakke stuk boven op de helling aan en daar zal de defensieve rijder bij 90 km/h meer besparen dan bij 120 km/h door het 'basisverlies'. Dus hou dit basisverlies zo laag mogelijk, want alleen dat maakt het verschil en hou de snelheid van je wagen of de temperatuur in je woning zo laag mogelijk. Experiment: lag eens een fles halfgevuld met zuiver water in de diepvries en leg eens een fles halfgevuld met 1 deel zout opgelost in 5 delen water in dezelfde(!) vriezer. Het water met het zout in opgelost heeft een lager smeltpunt en zal dus op een lagere temperatuur bevriezen. Het water zonder zout zal zoals gebruikelijk bij 0°C bevriezen. De vraag is: hoeveel warmte gaat er verloren? Dat kan je quasi gelijk stellen aan de smeltwarmte. Dus haal na een uurtje beide flessen uit de vriezer en kijk in welke fles zich het meeste ijs heeft gevormd. Dat zal in de fles zijn met het water zonder zout. Het bewijs dat een lagere temperatuur (water met zout) een lager warmteverlies (minder ijs) betekent. Denk je dat de temperatuurseffecten valsspelen? Weeg het zout en het water voor de 2de fles dan heel nauwkeurig af: 230 gram zout + 770 gram water leg dat in dezelfde vriezer als de fles met het zuivere water en zet de vriezer op -25°C. Haal beide flessen na 24 uur uit de vriezer: eentje zal volledig bevroren zijn, de ander zal nog een aanzienlijke hoeveelheid vloeibare oplossing bevatten. Tip: laat de fles met het zout als je er de plaats voor hebt naderhand in de vriezer liggen. Het zal (in tegenstelling tot een fles zuiver ijs) helpen de vriezer op lage temperatuur te houden bij een stroomuitval.
escape
8 jaar geleden
Prachtig betoog, maar je vergeet dat tijdens de nachtelijke stooksessie voortdurend warmte weglekt naar de buitenwereld/lucht. De weggegooide warmte/euro's krijg je als je opstaat niet terug.
Cryofiel
8 jaar geleden
Dat klopt. Maar het rendement van een op 100% werkende ketel is lager dan het rendement van een op (bijvoorbeeld) 20% werkende ketel. Door de nachttemperatuur op 15° te zetten gooi je dus 's nachts minder warmte/euro's weg, maar gooi je 's ochtends bij het opwarmen warmte/euro's weg (via het lagere stookrendement). De vraag is dus: gooi je 's nachts veel euro's weg en 's ochtends bij het opstoken slechts weinig, of gooi je juist 's nachts vrij weinig euro's weg en 's ochtends bij het opstoken veel meer?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@escape: datzelfde kan je zeggen over de overdagsituatie. Dan moet je overdag ook niet meer stoken.
Feit is: bij een temperatuur lager dan 10°C wordt het risico op vochtproblemen groter.
Feit is: ieder heeft zijn of haar eigen comfortabele nachttemperatuur.
Feit is: hoe lager je de temperatuur 's nachts instelt hoe minder stookkosten het met zich meebrengt. Ik 'vergeet' dus niets. Ik hou gewoon rekening met het feit dat het zinvol kan zijn om ook 's nachts te stoken en een bepaalde temperatuur na te streven. Mijn antwoord aan de vraagsteller blijft echter: hou de temperatuur zo laag mogelijk. Wat dat rendement betreft twijfel ik nog. Wordt dat 'beetje meer'/'beetje minder' verhaal niet vooral naar de thermostaatkranen gestuurd? En is de 'verloren warmte' bij moderne ketels sowieso niet miniem? Oftewel: scheelt het rendement bij moderne ketels wel noemenswaardig?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar wat dat rendement betreft: dan zorg je er 's ochtends gewoon voor dat de ketel dat goede rendement toch haalt door trager de temperatuur te laten oplopen zodat de ketel toch alleen dat telkens beetje meer moet stoken en niet de volle 100%
Cryofiel
8 jaar geleden
Feit blijft dat de ketel harder (op een hoger percentage van zijn capaciteit) zal moeten stoken om de temperatuur omhoog te krijgen dan om de temperatuur constant te houden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar ik veronderstel toch dat hoger niet per se een lager rendement betekent? 100% stoken een lager rendement ok, maar 20% t.o.v. 10% ook?
Cryofiel
8 jaar geleden
Ik zou niet weten waar het optimum ligt. Dat is misschien op te vragen bji de fabrikant. Ik zie het maar als een automotor. Die heeft ook een optimale (meest zuinige) snelheid. Rijd je langzamer of sneller, dan is het rendement van de automotor (uitgedrukt in liters brandstof per afgelegde km) lager.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Weet niet of dat optimale punt voor een automotor als rendement mag beschouwd worden en dus op energie slaat. Ik mag mij in de wagen suf kijken op mijn verbruik maar zolang ik in dezelfde versnelling blijf en aan een constante snelheid rij betekent een lager toerental een lager verbruik. Dat dat met die ketel anders ligt kan ik wel aannemen, je verlies wordt groter. Hoewel ik kan aannemen dat het wel mee zal vallen. Als je woning meer kamers opnieuw moet opwarmen zal het rendement van een 100% presterende ketel misschien wel beter zijn dan dat de woning maar 1 kamer op te warmen heeft (hoe meer warmte er dan naar die kamers gaat hoe minder er verloren kan gaan?). Op zich zou je de thermostaat dan zo moeten instellen dat je zowel 's nachts een laag warmteverlies hebt (dus lager gaan in temperatuur) maar dat je 's ochtends op een optimaal rendement blijft draaien (temperatuur in stapjes verhogen zodat het optimum niet wordt overschreden). Maar op zich gaat voor die ketel dan ook op wat voor onze woning opgaat: minder warmte is minder verlies. Dus in feite zetten we die ketels beter af. 's avonds gordijntjes en rolluikjes dicht om zoveel mogelijk warmte binnen te houden. In de loop van de voormiddag de gordijntjes en rolluikjes weer open om de warme zonnestralen binnen te laten. Persoonlijk heb ik mijn ketel nog niet moeten aanzetten nu, en het blijft hier lekker 22°C. Maar misschien dat dat ook ligt aan het feit dat ik ook een beetje elektrisch bijstook (plasmatv).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nog een variabele om rekening mee te houden. Als je op een flat woont, met buren boven, onder en weerszijden, dan kan je flink besparen als jij de kachel laag houdt, en de buurvrouw haar woning op 24 graden wil verwarmen. Zij maar stoken (en bijbetalen) en ik had een lekker warme muur